torstai 19. lokakuuta 2017

Tuusulan liikkumiskyselyn välituloksia, osa 2

Mitä ominaisuuksia Tuusulan joukkoliikenteessä tulisi kehittää? Mitkä yhteysvälit kaipaavat parantamista? Entä kunnan sisäiset yhteydet?

Näihin kysymyksiin on etsitty vastauksia Tuusulan liikkumiskyselyssä. Vastauksia on nyt saatu yli tuhannelta tuusulalaiselta, joten otosta voidaan pitää jo suhteellisen kattavana.

Joukkoliikenteen tarjonnan määrä ja liityntäliikenne


Liikkumiskyselyn tulokset
Joukkoliikenteeltä toivotaan erityisesti nykyisiä laajempia liikennöintiaikoja, sekä tiheämpiä vuorovälejä. Joukkoliikenteen nopeus ja vaihtojen toimivuus sekä aikataulujen luotettavuus jäävät kyselyssä selvästi vähemmän merkittäviksi asioiksi.

Kyselyn tulokset antavat siis selvän signaalin siitä, että joukkoliikennetarjonnan määrä on se asia joka kaipaa eniten kehittämistä. Mutta miten lisätä alueen joukkoliikennetarjontaa, kun kunnan käytössä oleva joukkoliikennebudjetti on rajallinen? Liikenteen lisääminen kun yleensä tarkoittaa merkittävää kustannusten nousua, uusien kuljettajien palkkaamisen ja lisättyjen linja-autojen liikennöinnin myötä.

Eli miten lisätä liikennettä alueella, ilman että kustannukset nousevat? Vaihtoehdoksi käytännössä jää nykyisen joukkoliikennejärjestelmän parempi hyödyntäminen, joka Tuusulassa mahdollistuu HSL-jäsenyyden myötä, kun lipputuote on yhteensopiva muun HSL-alueen kanssa. HSL-alueen potentiaalisimpia järjestelmän hyödyntämiskohteita on esimerkiksi Keravan juna-asema. Junahan liikennöi Keravalle joka tapauksessa ja junissa on pääasiassa hyvin tilaa. Matka-aika Helsinkiin Keravalta R-junalla on 22 minuuttia.

Vastaavasti matka-aika bussilla esimerkiksi Hyrylästä Helsinkiin on ruuhka-aikaan noin tunnin luokkaa. Matka-aika Hyrylästä Keravalle on noin 20 minuuttia. Samassa ajassa kun yksi kuljettaja siis ehtii ajamaan bussin Helsinkiin ja takaisin, ehtisi Keravalle ja takaisin ajaa kolme kertaa. Eli samalla kustannuksella joukkoliikenteen tarjonnan määrä saataisiin kolminkertaistettua Hyrylässä. Matka-aikakin Keravan kautta Helsinkiin olisi, noin 5 minuutin vaihtoajalla, 47 minuuttia eli vähemmän kuin suoralla bussilinjalla.


Joukkoliikenteen tarjonnan määrää Tuusulan alueella siis tulee asukkaiden mielestä kasvattaa ja liityntäliikenteen hyödyntäminen on käytännössä ainoa mahdollisuus sen toteuttamiseen kunnan joukkoliikennerahoitus huomioiden.
Linjastosuunnitelman lähtökohdaksi otetaankin liityntäliikenteen roolin kasvattaminen Tuusulan joukkoliikenteessä.



Yhteysvälien kehittäminen




Yhteyksien kehittämisen osalta toivotaan erityisesti Helsingin keskustan sekä Tuusulan sisäisten yhteyksien parantamista. Seuraavalla prioriteetilla tulevat yhteydet naapurikuntiin Keravalle ja Järvenpäähän, sekä Kehäradalle ja Vantaalle. Yksityiskohtaisempaa tietoa yhteysvälien kehittämistarpeista on annettu paljon myös avoimessa palautteessa ja sitä tullaankin käymään läpi kyselyajan loputtua.

Kunnan sisäisten yhteyksien osalta työ- ja opiskelumatkojen sujuvuus nousee vastaajien keskuudessa merkittävimmäksi asiaksi. Muut  kunnan sisäiset liikkumistarpeet, kuten vapaa-ajan matkat, asiointimatkat ja koulumatkat nähdään merkitykseltään tasaisena.



Liikkumiskyselyyn voi vastata 31.10. asti.

5 kommenttia:

  1. Onpa harmillista luettavaa Etelä-Tuusulalaisten kannalta. Monelta osin Tuusula kaipaa tiheämpiä vuorovälejä ja laajempia liikennöintiaikoija. Moni seutu Tuusulassa kaipaa joukkoliikenteen aloittamista ylipäätään. Tämä ei kuitenkaan saisi tapahtua suorien kulkuyhteyksien kustannuksella. Asiakasystävällisintä työ-ja koulumatkalaisten kulkemisessa on ehdottomasti mahdollisimman vähäiset kulkuneuvojen vaihdot sekä nopea pääsy paikasta a paikkaan b. HSL:n suunnitelmat vaikuttavat siltä, että suoria kulkuyhteyksiä Helsingin keskustaan tullaan heikentämään, vaikka tämä on sinne suuntautuvan työ- ja koulumatkaliikenteen kannalta kaikista epätoivottavinta. Toivon, että että otatte liikenteen sujuvoittamisen huomioon suunnittelussanne heikentämättä nykyisien kulkuyhteyksien toimivuutta ja yhdellä kulkuneuvolla kulkemisen mahdollisuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ninne, kiitos kommentistasi. Suoria yhteyksiä ei missään nimessä ole tavoitteena kokonaisuudessaan lakkauttaa, mutta tilannetta niiden osalta on pyritty kuvaamaan yllä. Eli resurssien jako mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti on keskiössä suunnittelussa, ja suorat linjat Helsinkiin syövät näitä huomattavan paljon. Lisäksi tilannetta korostaa se, että jos linjat ajetaan suoraan moottoritietä Hyrylästä Helsinkiin, jakautuvat kustannukset pääosin vain Tuusulan kunnalle. Linjojen liikennöintikustannukset jakautuvat HSL:ssä kuntalaisten käytön mukaan. Jos linjoille saadaan tuusulalaisten lisäksi vantaalaisia ja helsinkiläisiä matkustajia, jakautuvat myös kustannukset kaikkien näiden kuntien kesken.

      Poista
  2. Tärkeää on löytää sopiva tasapaino liityntälinjojen ja suorien yhteyksien välillä tekstissä mainittujen syiden takia. Suorien yhteyksien puolesta on kuitenkin vielä todettava muutama seikka.
    Työmatkaliikenteen lisäksi niitä käytetään paljon myös 2. asteen opiskelijoiden liikkumiseen. Nykyisten bussireittien varrella käytännössä koko Kellokoski-Helsinki välillä on monta koulua, joihin menee opiskelijoita monesta eri paikasta. Kun itse kuljin Järvenpään lukioon muutama vuosi sitten, oli käyttäjiä niin paljon että iltapäivällä yhdellä vuorolla piti olla kaksi autoa jotta kaikki mahtuivat kyytiin. Koska eri kombinaatioita koulujen ja lähtöpaikkojen välillä on niin paljon, olisi hyvä jos em. reitillä säilyisi yhtenäinen linja.

    Toinen asia, missä suorat yhteydet toimivat hyvin ovat liityntäyhteydet. Eli siis vaihdot Tuusulanväylän ylittäviin linjoihin (550 ja kumppanit), joihin pääsee Hyrylästä nykyiselläänkin vaihtamaan varsin nopeasti. Tällä hetkellä liput ja aikataulujen etsiminen ovat vain olleet ongelma, joka on varmaan ainakin jonkin verran vähentänyt vaihtomahdollisuuden käyttöä. Nykyisellään Hyrylästä pääsee Espooseen helposti tunnissa vaihtamalla Käskynhaltijantiellä 550:een, ja niin toivottavasti myös jatkossa. Lisäksi kun poikittaisia runkoyhteyksiä ollaan lisäämässä, olisi niille vaihtaminen nopeampaa moottoritiebussista kuin Kehäradalta.

    Kummassakaan suhteessa suorien linjojen vuorovälin ei tarvitse olla mahdottoman tiheä, mutta ainakin jonkinlainen tasainen olisi syytä olla. Tunnin väli on varmaan riittävä ruuhka-ajan ulkopuolella. Mutta koska suorat linjat eivät ole täysin ongelmattomia, täytyy niiden määrää varmasti miettiä liityntälinjoihin nähden. Säilyvienkin ruuhkautumista Helsingin keskustassa voisi mahdollisuuksien mukaan yrittää parantaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ville ja kiitos hyvistä kommenteistasi! Helsinki-Kellokoski välin kysyntä on tunnistettu työssä, mutta ratkaisuja tämän osalta ei tosiaan ole vielä tehty. Yhtenäisellä linjalla on pitkä historia ja kysyntääkin tällä yhteysvälillä on. Yhtenäinen linja on kuitenkin todella pitkä, ja sitä kautta usein myös valitettavan epätäsmällinen. Etenkin kun linjan on tarkoitus toimia liityntäyhteytenä juniin Järvenpään asemalla, sekä muihin linjoihin Hyrylän asemalla. Näiden kahden tavoitteen yhdistäminen toisiinsa aikataulusuunnittelussa voi syntyä haasteeksi jo ilman linjan epätäsmällisyyttäkin. Siksi on pohdittu linjan jakamista kahteen osaan Hyrylän kohdalta.

      Kiitos myös kommentistasi Tuusulanväylän vaihtoyhteyksiin liittyen. Asia ei ole merkittävästi ollut esillä työryhmässä, mutta otetaan se nyt mukaan tarkasteluihin.

      Poista
    2. Toivon kanssa, että vaihtoyhteydyt Espoon busseihin säilyisi. Nyt pääsee melkeinpä milloin vain kätevästi ja nopeasti Espooseen yhdellä vaihdolla.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.