perjantai 6. lokakuuta 2017

Tavoitteiden ja lähtökohtien asettelua

Mitä ominaisuuksia hyvällä joukkoliikennelinjastolla on? Me pohdimme tätä ja listasimme ylös kuusi asiakokonaisuutta, jotka suunnitteluryhmä näki hyvinä tavoitteina joukkoliikennelinjaston suunnitteluun lähdettäessä. Näihin tavoitteisiin vertaamme linjastoluonnosten ajatuksia suunnittelun edetessä. Mitä mieltä sinä olet näistä tavoitteissa? Pitäsikö jotain lisätä tai poistaa?
Linjastosuunnitelman tavoitteet


Lähtökohtia suunnitteluun


Suunnittelun lähtökohtia on hahmoteltu erikseen Tuusulan ja Keravan osalta.

Keravalla linjastosuunnitelman tavoitteena on parantaa liityntäyhteyksien toimivuutta R- ja Z- juniin sekä parantaa joukkoliikennepalvelua alueilla joilla kysyntä on tällä hetkellä suurinta. Samalla pyritään selkeyttämään joukkoliikennepalvelua. Tavoitteena on myös luoda linjoille tasaiset vuorovälit ja mahdollistaa aikataulujen parempi täsmällisyys. Myös maankäytön ja kouluverkon muutoksiin pyritään reagoimaan.

Tuusulassa  tavoitteena on luoda alueelle HSL:n suunnitteluperiaatteita noudattava linjasto ja kytkeä kunta osaksi HSL:n joukkoliikennejärjestelmää. Kärkitavoitteena on Tuusulan asuinalueiden joukkoliikennetarjonnan parantaminen. Suunnittelussa etsitään keinoja millä mahdollisimman suuri osa tuusulalaisista saadaan päivittäisen ja laadukkaan joukkoliikennepalvelun vaikutuspiiriin. Myös kunnan sisäisiä yhteksiä pyritään parantamaan. Työssä myös määritellään seudulliset yhteydet naapurikuntiin ja otetaan huomioon tulevat maankäytön muutokset.

Työ etenee seuraavaksi linjastoluonnosten suunnitteluun. Mitä konkreettisia tavoitteita sinä asettaisit alueen joukkoliikennepalvelulle?

3 kommenttia:

  1. Oli kiva lukea, että Keravalla on tavoite parantaa liityntäyhteyksien toimivuutta R- ja Z- juniin. Meinasin juuri asiasta jättää kommentin. Toivon, että jatkossa Niinikankaalta pääse järkevillä yhteyksillä/aikataululla Keravan asemalle ja takaisin. Tällä hetkellä 633 yhteydet on tosi huonot ja asemalla joutuu odottamaan 14-19 min. junaa. Ei hyvä. :(

    VastaaPoista
  2. Mielestäni 3 ensimmäistä tavoitetta ovat oikein hyvät. Toivon, että erityisesti tavoite 3 sekä tekstissä esitetty tavoite Tuusulalaisten pääsemisestä päivittäisen ja laadukkaan joukkoliikenne palvelun piiriin otetaan keskeisiksi tavoitteiksi.

    Tuusulasta suuntautuu paljon työmatkaliikennettä Helsinkiin ja valitettavan moni valitsee nyt auton, joka aiheuttaa sen julkisenliikenteen nopeudet tökkivät ja sitten sanotaan ettei viitsitä käyttää julkista kun se on niin hidas. Toivon että yhtenäinen lippu lisäisi julkisen liikenteen houkuttavuutta, koska nyt ei tarvitse suunnata matkaansa vain Tuusulalipun linjojen varrelle, vaan samalla lipulla voi vielä jatkaa muualle Helsinkiin. Toivoisin, että HSL kampanjoisi tätä kunnolla Tuusulalaisille ja tarjoaisi esimerkiksi 1kk matkalipun tms, jotta ihmiset todella huomaisivat joukkoliikenteen olevan erittäin hyvä vaihtoehto, joka vähentää työmatkaruuhkia jos yhä useampi jättäisi auton kotiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ninne! HSL on aloittamassa Tuusulaa koskevan kampanjan vielä tämän vuoden puolella. Katsotaan saadaanko siihen myös tätä näkökulmaa mukaan!

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.