maanantai 13. marraskuuta 2017

Tuusulan joukkoliikenneverkon rakenne 2019

Tuusulan linjaston suunnittelu on edennyt. Liikkumiskyselyn vastausten sekä muiden lähtötietojen perusteella on tehty päätöksiä tulevasta linjastorakenteesta. Nämä ovat nyt avoinna kommentoinnille ja mielipiteille.

Linjaston tavoitteena on mahdollistaa joukkoliikenteen käyttö suurimmalla osalla matkoista joka päivä kellonajasta riippumatta; Tuusulan kunnan joukkoliikennebudjetin puitteissa luonnollisesti. Tavoitteeseen päästään lisäämällä kustannuksiltaan tehokkaan liityntäliikenteen roolia linjastossa. Esitetty luonnos on Tuusulan budjetin mukainen, joka tarkoittaa sitä että kaikki lisäykset esillä olevaan luonnokseen edellyttävät säästöjä jostain toisaalta, jotta budjetti ei ylity.


Taustaa joukkoliikennelinjaston periaatteista HSL-liikenteessä


Puu- ja verkkomallisen linjaston erot
(Lähde: HiTrans Best Practice Guide 3)
Ennen alueellisten muutosten esittelyä on hyvä käydä lyhyesti läpi joukkoliikenneverkon suunnittelun periaatteita. HSL-alueella yhtenäinen lipputuote mahdollistaa yhtenäisen joukkoliikenneverkon muodostumisen. Tämä tarkoittaa sitä että erillisten, vain muutaman kerran päivässä ajettavien ja erityiseen tarpeeseen räätälöityjen linjojen sijasta, alueelle voidaan muodostaa joukkoliikenteen verkosto jossa linjat ovat suhteellisen suoraviivaisia ja liikennöivät tiheästi ja laajoilla liikennöintiajoilla. Tiheiden linjojen verkosto mahdollistaa sujuvan matkustamisen koko seudulla vaihdollisten yhteyksien avulla. Tätä suunnitteluperiaatetta noudatetaan koko HSL-liikenteessä ja sitä sovelletaan nyt myös Tuusulassa.

Tuusulan linjastorakenne


Yhteysvälit ja vuorovälit ruuhka-aikaan
Hyrylän linja-autoasemasta tehdään Tuusulan joukkoliikenteen solmukohta. Hyrylän pääpalveluksi esitetään tiheää liityntäliikennettä Leinelän kautta Tikkurilaan, sekä Keravalle. Linjoja näihin kohteisiin ajettaisiin vähintään puolen tunnin vuorovälillä joka päivä aamusta iltaan. Tikkurilan linjaa ajettaisiin todennäköisesti 20 min välein jotta se yhdistyisi paremmin Vantaan muuhun joukkoliikenteeseen. Matka-aika liityntälinjoilla Helsinkiin on noin 45 minuuttia.

Lisäksi esitetään arkisin ajettavaa linjaa Hyrylästä Helsinkiin. Aamuisin ja iltapäivisin linjaa ajettaisiin 20min välein, ja muulloin tunnin välein. Matka-aika Helsinkiin olisi ruuhka-aikaan noin 55 minuuttia.
Hyrylän liikenne palvelisi myös Riihikalliota, kulkien Tuusulanväylää pitkin. Päätepysäkiksi Helsingissä esitetään Hakaniemeä, koska aivan ydinkeskustaan pääsee nopeammin junaan vaihtaen.

Hyrylästä Järvenpään ja Kellokosken suuntaan esitetään liikennettä arkiaamuisin ja iltapäivisin puolen tunnin vuorovälillä ja muulloin tunnin välein.

Yhteysvälit ja vuorovälit iltaisin ja viikonloppuisin
Lahelasta pyritään järjestämään liityntäliikennettä Hyrylään ja Kehäradalle Leinelän asemalle. Liikennettä ajettaisiin joka päivä noin tunnin välein aamusta iltaan. Arkiaamuisin ja iltapäivisin vuoroja olisi 30min välein.

Kellokoskelta esitetään liikennöintiä puolen tunnin välein Järvenpään kautta Hyrylään. Iltaisin ja viikonloppuisin ajettaisiin noin tunnin välein. Suoraa linjaa Kellokoskelta Helsinkiin ei esitetä, vaan Helsingin yhteydet hoituvat Järvenpään kautta R-junalla, jossa HSL-liput kelpaavat. Lisäksi esitetään arkisin tunnin välein ajettavaa linjaa Kellokoskelta Jokelaan.

Jokelasta esitetään Kellokosken yhteyden lisäksi liikennöintiä Hyrylään Pertun, Jäniksenlinnan ja Nummenkankaan kautta. Liikennettä ajettaisiin arkisin tunnin välein. Alueen joukkoliikenteen runkona toimii R-juna.

Nurmijärven suuntaan esitetään Hyrylästä arkisin ajettavaa linjaa joka myös palvelisi samalla Nahkelan aluetta. Myllykylän alueelta esitetään liikennettä Hyrylän ja Kehäradan suuntaan arkiaamuisin- ja iltapäivisin tunnin välein.
Lisäksi nykyiset pääosin koululaisia palvelevat linjat
Rusutjärvellä ja Jokelan eteläpuolella esitetään säilytettäviksi.

Suunnitelma on nyt avoin kommenteille ja sitä tullaan tarkentamaan seuraavaksi linjatasolle.

99 kommenttia:

  1. " Myllykylän alueelta esitetään liikennettä Hyrylän ja Kehäradan suuntaan arkiaamuisin- ja iltapäivisin tunnin välein.."

    Tämähän on jo näin tällähetkellä ? TARVITAAN NIITÄ VUOROJA MUULLOINKIN !!! ARKI-IOLLAT + VIIKONLOPUT !!!!!

    VastaaPoista
  2. Hienoa! Mielenkiintoisia uudistuksia tulossa. Jatkuuko ollenkaan vuoroja Länteen Kehäradalle? Esim 962? Entä Riihiksllion kautta ajavat muut linjat? Vai jääkö Riihikallio kokonaan Tuusulaväylän liikenteen varaan? Huomauttaisin, että Riihikalliossa on sekä Tuusulan musikkiluokat, että vanhuspalvelukeskittymä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sanna T! Tässä linjastoluonnoksessa ei esitetä liityntäliikennettä länteen Kehäradalle, paitsi mahdollisesti Myllykylän aluetta palvelevan työmatkalinjan linjan osalta. Jotta Hyrylän liityntäliikenteestä saadaan tarpeeksi tiheää ja houkuttelevaa, se täytyy keskittää yhdelle asemalle. Liikkymiskyselyssä valtaosa asukkaista toivoi yhteyttä Tikkurilaan, jonka mukaan ratkaisu on nyt tehty.

      Riihikallion palvelun esitetään keskittyvän Tuusulanväylän varteen. Näin linjat palvelevat paremmin Tuusulanväylän varren maankäyttöä sen molemmin puolin. Riihikallion "perimmäiset" alueet Pähkinämäentien ja Kurpantien risteyksessä jäävät kuitenkin sen verran kauas Tuusulanväylästä, että on suunniteltu voisiko Lahelasta tuleva linja ajaa tätä kautta Leinelän suuntaan, jolloin kävelyetäisyydet eivät tulisi kenellekkään liian pitkiksi. Samalla syntisi yhteys Lahelasta Riihikallioon.

      Poista
  3. Voisiko Kellokosken ja Hyrylän välisen linja-auton ajastaa siten, että se voisi kipata asiakkaita Haarajoen asemalle/asemalta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Susanna. Tämä toive on tullut esille Kellokoskelta muualtakin. Valitettavasti tilanne on se että jos Järvenpään ja Kellokosken välille halutaan tarjota hyvä joukkoliikennepalvelu, ei tätä liikennettä voida kierrättää Haarajoen aseman kautta. Kierrätys lisäisi linjan kustannuksia ja heikentäisi vaihtoyhteyksien toimivuutta Järvenpäässä. Siksi esitämme että liityntäyhteys on vain Järvenpäähän. Mutta tämä on asia jota tarkastellaan myös tässä vuorovaikutuksen ja jatkosuunnittelun yhteydessä.

      Poista
  4. Hyvältä kuulostaa! Tämän suunnitelman pitäessä matka-aika Hyrylästä Helsinkiin nopeutuu. Vuorovälien tiheys kuulostaa hyvältä. Olen erittäin iloinen huomatessani myös viikonlopun vuorojen lisääntyvän. Toivottavasti Tuusulalaiset alkavat tämän myötä rohkeasti käyttämään julkisia! Mutta näinhän se on, että helpompi käyttää jos vuoroja on nykyistä enemmän ja ne ovat sujuvampia.

    VastaaPoista
  5. Lahelasta Leinelään menevä linja voisi jatkaa Tikkurilaan, niin tulisi Lahelastakin mahdollisuus Tikkurilan vaihtoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos vastauksestasi. Lahelan linjan vieminen Tikkurilaan on ollut suunnittelupyödällä asiana johon ei vielä ole löydetty kustannuksiltaa toteutettavaa ratkaisua. Kuitenkin myös Leinelä tarjoaa hyvät vaihtoyhteydet junalla useaan eri suuntaan. Tätä asiaa tarkastellaan vielä nyt kommenttien ja toiveiden perusteella.

      Poista
  6. Lahelasta ei siis ole jatkossa kulkemassa suoraa linjaa Hyrylän koulukeskukselle? Toivottavasti edes vaihto toiseen bussiin toimii. Tätä matkaa kun kulkevat sellaiset bussinkäyttäjät joilla ei ole muita vaihtoehtoja. Nykyiselläänkin vuorot osuvat surkeasti koulun alkuaikojen suhteen mutta ei sentään tarvitse talvella kilometritolkulla kävellä tuiskussa ja pakkasessa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sirpa! Tämä on totta, erillisiä suoria yhteyksiä koulukeskukselle ei esitetä, vaan tavoitteena on kehittää Hyrylän linja-autoasemaa vaihtopaikkana. Esitetyssä linjastoluonnoksessa Tikkurilaan menevä liityntälinja sekä Helsingin suunnan linja kulkisivat molemmat Tuusulanväylää pitkin 20min välein. Eli Hyrylästä pääsisi koulukeskuksen suuntaan Tuusulanväylän varrelle 10 minuutin välein, joka palvelisi vaihtoyhteyksiäkin kohtuullisen hyvin.

      Poista
    2. Tämä varmasti voisi toimia sillä edellytyksellä että Lahelasta kulkee liikenne Hyrylään kohtuullisilla vuoroväleillä (esim 20min).

      Poista
  7. Eli edelleenkään Nahkelassa ei viikonloppuisin ole mitään vuoroa?? Mkten ilta-aika arkisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi. Esitetyssä luonnoksessa Nahkelassa ei ole ilta- eikä viikonloppuliikennettä. Tämä nostaisi joukkoliikenteen kustannuksia niin, että jostain muun alueen liikenteestä tulisi sitä vähentää. Mutta kuten todettua, esillä on nyt luonnos jota voidaan vielä muuttaa jos uusia ideoita ja ajatuksia nousee esille.

      Poista
  8. Tosi kätevää, kun pääsee noihin lentokenttäjuniin, jotka pysähtyy joka asemalla. Ennemmin Keravalta R tai Z. Tällä hetkellä osa busseista Hyrylä-Helsinki matka-aika näyttää olevan 35-40 min eli matka-aika pitenee ja turhia vaihtoja Vantaalla. Onneksi ei tarvitse käyttää kuin todella harvoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä tästä. Olisi kätevämpää, että yhteys olisi nopeisiin juniin kuten R ja Z (tai edes K), jotta matka-aika todella olisi n.45min. Hyrylästä Leinelään ja siitä keskustaan tekemänne aika-arvio 45min kuulostaa kovin optimistiselta.

      Poista
    2. Kyllähän Hyrylästä suunnitellaan Tikkurilaan menevää bussia 20 min välein. Tikkurilassa pysähtyvät nopeat junat, jotka pysähtyvät Tikkurilan jälkeen vain Pasilassa ennen Helsinkiä.

      Poista
    3. Hei! Kuten Jonna sanoi, Hyrylästä on tarkoitus järjestää liityntäliikenne puolen tunnin välein myös Keravalle R-juniin. Matka-ajoissa ei ole isoja eroja sen välillä, kumpaan suuntaan Hyrylästä lähtee. Karkeasti kuitenkin jos nousee kyytiin Hyrylän linja-autoasemalta, nopein reitti Helsinkiin on Keravan kautta, ja jos nousee kyytiin Riihikalliosta, nopein reitti on Leinelän kautta.

      Tikkurilaan menevä linja on ajateltu tahdistettavan Leinelässä juniin, jolloin 20 minuutin vuoroväli palvelee tätä paremmin. Lisäksi 20 min vuoroväli on Vantaan alueella yleinen vuoroväli, joka mahdollistaa saman suunnan linjojen tahdistamisen keskenään. Helsinkiin kulkeminen liityntälinjalla Hyrylästä on nopeampaa Leinelän kautta P-junalla, kuin Tikkurilasta R-junalla. Leinelä-Tikkurila välillä kun bussilla kuluu ainakin 15 minuuttia matka-aikaan. P-junalla kestää matka Leinelästä Helsinkiin 26 minuuttia, R-junalla Tikkurilasta Helsinkiin 14 minuuttia.

      Suoralla linjalla Hyrylästä Helsinkiin matka-aika on ruuhka-ajan ulkopuolella todennäköisesti noin 45min.

      Poista
  9. Mitenkäs linja Hyrylä-Maantiekylä-Ruskeasanta-Helsinki,tuleeko sinne parannusta? Kysyy Sinikka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sinikka! Suunnitelmissa on ollut että kaikki Hyrylä-Helsinki välin liikenne voisi kulkea Vanhaa Tuusulantietä pitkin, Maantiekylän ja Ruskeasannan kautta. Liikenne palvelisi tällöin myös vantaalaisia, jolloin linjalle saataisiin lisää matkustajia ja lähtöjä. Tämä asia ratkaistaan asukasvuorovaikutuksen ja jatkosuunnittelun yhteydessä.

      Poista
    2. Tämä on huono juttu Bergan liityntäparkkia käyttäville! Berga tulisi huomioida, koska se mahdollistaa sujuvan yhteiskäytön hlöauto/bussi.

      Poista
    3. Hei Jukkar! Kiitos hyvästä huomiostasi Bergan liitynäparkin suhteen, tämä täytyykin huomioida jatkosuunnittelussa.

      Poista
    4. Upeaa olisi jos bussi kulkisi maisalantietä lentokentän länsireunaa Hämeenlinnan vöylälle ja sieltä manskulle/keskustaan tai menisi vaikka Hakamäen tietä Tuusulanväylälle ja sieltä taas ympäri. Tällöin ihmiset jotka töissä länsi-Vantaalla, keskustassa, Länsi-Hkissä pääsisivät kävellen tai jatkoreitellä perille töihin. (myös esim. Ihmiset jotka töissä Meilahdessa, Töölön sairaalassa pääsisi helposti töihin.

      Poista
    5. Hei Aimi! Kiitos kommentistasi. Vastaavia toiveita on esitetty muutama muukin. Paneudumme vielä suunnittelussa länsi-Vantaan ja Helsingin yhteyksiin.

      Tilanne on se että rajallisen budjetin puitteissa kun toimitaan, ei Helsingin suunnan bussiliikennettä kannata Hyrylästä hajauttaa useaan eri suuntaan. Jos näin tehdään, linjojen vuoroväleistä tulee niin harvoja että ne palvelevat hyvin vain harvojen matkustusta. Parempi lähtökohta onkin keskittää liikenne yhteen runkokäytävään, joka mahdollistaa hyvät vaihdot muulle HSL:n joukkoliikenneverkolle. Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän ja Mannerheimintien suuntaan pääsee Tuusulanväylän sektorista linjoilla 58 ja 550, joilla molemmilla vuoroväli ruuhka-aikaan on vähintään 5 minuuttia, jolloin vaihtoajatkaan eivät kasva kohtuuttomiksi. Yleisesti tämä verkostoajattelu on se jonka mukaan HSL-alueen joukkoliikennettä kehitetäänkin.

      Mutta kuten todettua, tutkimme vielä kuinka Hyrylän yhteyksiä Länsi-Vantaalle ja Helsinkiin voitaisiin kehittää.

      Poista
    6. Vanhaatietä ajaessa matka-aika kasvaa 5-15 minuuttia. Ainakaan suoria vuoroja Helsinkiin ei kannata ajaa sitä reittiä.

      Poista
    7. Hei nimimerkki Tuusulajoukkoliikenne! Kiitos kommentistasi. Pääasiallinen syy miksi suorien vuorojen esitetään ajavan Vanhaa Tuusulantietä on se että samalla linja palvelee myös vantaalaisia matkustajia. Lisäksi nopein yhteys ruuhka-aikaan toteutuu liityntälinjoilla joko Keravalle tai Leinelään. Mutta tämä on asia josta nyt otetaan kommentteja vastaan ja linjastoa tarkastellaan tämän mukaisesti.

      Poista
    8. Vanhaa Tuusulantietä kulkeminen lisää tosiaan matka-aikaa ja matka-aikojen sujuvuuden kannalta sen käyttäminen ei ole järkevää. Tuusulassa on paljon yksityisautoilijoita ja kannattavan joukkoliikenteen rakentamiseksi joukkoliikenteen tulisi tarjota kilpailukykyinen vaihtoehto oman auton käytölle. Kiertämällä Vanhan Tuusulantien kautta kulkemisen kynnystä nostetaan entisestään. Toivottavasti HSL on tietoinen siitä, että tälläkään hetkellä suorien yhteyksien aikataulut eivät suju ilmoitetun aikataulun mukaisesti vaan bussit ovat ruuhka-aikaan käytännössä kymmenestä jopa kolmeenkymmeneen minuuttiin myöhässä. Työ- ja koulumatkaansa Helsinkiin kulkevat valitsevat useammin auton juuri näistä syistä, mikä ei tietenkään ympäristön, ruuhkien ja sujuvan liikenteen kannalta ole suotavaa. Matka-aika olisi optimaalista pitää n. 45minuutissa, jolloin julkinen liikenne olisi helppo valita. Matka-ajan kasvaessa ja aikataulujen pettäessä ihmiset valitsevat oman auton jolla pääsee noin 35 minuutissa Helsinkiin. Toivon, että HSL tuo mukanaan paremmin toimivat ja nopeat yhteydet, jotta yhä useampi Tuusulalainen valitsisi julkisen kulkuvälineen, jolloin myös Tuusulantien ruuhkat vähenisivät oleellisesti ja kaikkien liikkuminen olisi sujuvampaa.

      Poista
  10. Tikkurilaan kulkevan linjan tulee mennä 30 minuutin välein, jotta se yhdistyy nopeisiin juniin Helsinki C:n ja Tikkurilan välillä.

    Siihen ei tullut koskaan vastausta, miksi HSL:n liput eivät ala kelvata aikataulukoosteeseen numerolla 8 merkityllä linjalla, joka siis palvelee ainoana linjaa Vanhan Lahdentien Tuusulan osuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ö! Tikkurilaan menevä linja on ajateltu tahdistettavan Leinelässä juniin, jolloin 20 minuutin vuoroväli palvelee tätä paremmin. Lisäksi 20 min vuoroväli on Vantaan alueella yleinen vuoroväli, joka mahdollistaa saman suunnan linjojen tahdistamisen keskenään. Helsinkiin kulkeminen liityntälinjalla Hyrylästä on nopeampaa Leinelän kautta P-junalla, kuin Tikkurilasta R-junalla. Leinelä-Tikkurila välillä kun bussilla kuluu ainakin 15 minuuttia matka-aikaan. P-junalla kestää matka Leinelästä Helsinkiin 26 minuuttia, R-junalla Tikkurilasta Helsinkiin 14 minuuttia.

      Linjan 8 vuoroilla on vain muutama pysäkki Tuusulan puolella ja asutus näiden ympäristössä on niin vähäistä ettei linjan autoille ole perusteltua asentaa HSL-yhteensopivia lippujärjestelmiä. Kustannukset yksittäistä matkustajaa kohden nousevat perusteettoman suureksi.

      Poista
    2. Linjan 641 pitäisikin mennä Läntistä Valkoisenlähteentietä suoraan Tuusulanväylältä, ei ajaa Leinelän kautta ollenkaan. Kun nykyisin vertaa Hyrylän linjojen käyttäjämääriä linjan 962 käyttäjämääriin, on hyvin selvää että kantakaupunki on paljon merkittävämpi kohde kuin Kehäradan asemat. Sen lisäksi Tikkurilassa on lämmintä odotustilaa ja paljon enemmän eri palveluja.

      Poista
    3. Hei! Jotta Hyrylän liityntäliikennettä voitaisiin liikennöidä houkuttelevalla vuorovälillä, tulee saman linjan palvella myös vantaalaisten matkustajien kulkemista. Näin linjalle saadaan enemmän matkustajia ja vuoroväli voidaan pitää tiheänä. Tämän vuoksi esitetään Leinelän kautta kulkemista, jolloin linja palvelisi myös Ilolan, Leinelän, Malminiityn ja Simonkylän asukkaita. Leinelä on myös lähin Kehäradan asema etelä-Tuusulasta.

      Poista
    4. Aahaa. Ilmankos vuorovälit onkin niin tiheät. Tähän mennessä on aina ollut niin, että HSL:n kortti on vaan luettu Matkahuollon koneella, eli onko siihen Matkahuollon laitteeseen aina ollut sitten asennettuna joku kallis ohjelmisto?

      Poista
    5. Hei Ö! HSL-kortit voidaan tosiaan lukea Matkahuollon laitteilla, mutta tämä vaatii erillisten ohjelmistojen ja moduulisen asentamista sekä ylläpitoa ja myös kuljettajien koulutusta laitteisiin ja lipputuotteisiin. Näillä on oma kustannusvaikutuksensa, joka täytyy suhteuttaa HSL-lipuista saatavaan lipputuloon. Vanhan Lahdentien Tuusulan pysäkkien osalta se jää kovin pieneksi.

      Poista
    6. En tiedä, kuinka paljon pitää olla käyttäjiä, mutta sinänsähän linjalla on myös pysäkkejä Keravan alueella ennen Lahdenväylälle siirtymistä. Esimerkiksi Keravan vankilan pysäkeiltä menee bussi kerran tunnissa ja vankilaan voisi kuvitella olevan suhteellisen paljon tarvetta liikkua.

      Poista
  11. Kulkeeko jokin linja Ruotsinkylän kautta? Ei ole mainittu missään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jasmin! Ruotsinkylän yhteyksien suhteen ei ole vielä varsinaisesti ratkaistu mitään, mutta näyttää siltä että ainakin arkiaamuisin ja iltapäivisin jotain liikkennettä alueelle saadaan järjestettyä joka palvelee sekä työmatkustusta, että koululaisia. Tämä asia tulee selkeytymään lähiviikkoina.

      Poista
  12. Milloin flirt junat kulkee Jokela helsinki väliä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Flirt-kalustolla ei ihan lähivuosina tulla Jokelaan liikennöimään. R-junien kalusto säilynee nykyisellään ainakin siihen asti kun lähijunaliikenteellä on kilpailutettu eli 2020-luvun alkupuolelle.

      Poista
  13. Miten tuo matka-aika Hyrylä - Helsinki on laskettu? 55 minuuttia kuulostaa aika pitkältä ajalta vaikka se ruuhka-aikaan onkin laskettu. Myös 20 minuutin vuoroväli kuulostaa aika pitkältä. Nykyisin kuljen Hyrylästä klo 7.00 lähtevällä bussilla töihin ja on enemmän sääntö kuin poikkeus, että läheskään kaikki eivät saa istumapaikkaa kun matkustajia on niin paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Elsa! Matka-aika on arvio perustuen nykyisten linjojen aikatauluihin jotka kulkevat tuolla välillä. Bussiliikenteessä ruuhka-aikoina matka-ajoissa on luonnollisesti suuria eroja. 20 minuutin vuoroväli voi kuulostaa pitkältä, mutta kun otetaan huomioon että Helsinkiin pääsee myös liityntälinjalla Leinelä/Tikkurilan kautta 20min välein, on suoran linjan ja liityntälinjan yhteinen vuoroväli jo 10 minuuttia. Tämän lisäksi Helsinkiin voi kulkea Keravan kautta, jonne olisi kaksi vuoroa tunnissa. Osa matkustajista varmasti jatkaa kulkua suoralla linjalla, mutta osa siirtyy myös liityntälinjoille jolloin tilanpuutetta ei pitäisi esiintyä. Tarkempia laskelmia vuorojen kapasiteetista tullaan tekemään suunnittelun loppupuolella.

      Poista
  14. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  15. Lipunhinnoissa häviäjät eläkeläiset ja opiskelijat mm lukiolaiset. Ei enää alennuksia. Toki vr säilyttää omissa lipuissa alennukset. Todellisuudessa kellikseltä porukka ajaa Haarajoelle. On nopein

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen opiskelija ja asun Hyrylässä. Tällä hetkellä en saa ostettua opiskelija-alennuksella kuukausilippua. Halvin kuukausilippu, jonka saan ostettua on Tuusula lippu. HSL liittymisen myötä tippuvat minulla opiskelijana matkakulut useita kymppejä kuussa. HSL opiskelija-alennus on -50% aikuisten lipun hinnasta. Myös kertamatkoja (HSL matkakortilla) minun on mahdollista ostaa tulevaisuudessa opiskelija-alennuksella ja myös niiden hinta tulee tippumaan verrattuna siihen mitä kertamatka maksaa opiskelijalle tällä hetkellä.

      Poista
    2. HSL:n alennuslipuista löytyy tietoa osoitteesta www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput

      Poista
  16. Tällainen kysymys tuli Jokelan HSL-iltaan Jokelalaisten FB-ryhmässä. Minua pyydettiin välittämään kysymys HSL:lle. Kun en tiedä kuka iltaa vetää, niin laitan kysymyksen tähän. Olisin itsekin mielelläni tullut iltoihin tulevana HSL:n hallituksen Tuusulan edustajana, mutta koska tieto illoista tuli niin myöhään, en pääse yhteenkään valitettavasti.
    Tässä kysymys:

    Tänään HSL asukastilaisuus Jokelassa Koulukeskuksella 18-20, en tiedä ehdinkö paikalle mutta pari kysymystä olisi.

    Voiko kuukausilippuja ostaa/ladata kortille tai mobiiliin netistä?
    Ilmeisesti ei vaan on käytävä ärrällä tai jossain muualla ”latauspisteessä” lataamassa kortille aikaa/matkoja.

    Jos menet kaverin/lapsen kanssa niin voit ostaa hänellekin lipun esim. kännykän sovelluksella, (HUOM! Kaikki sovelluksella tilattavat liput ovat aikuisten kertalipun hintaisia, ei lasten tai opiskelija tms.) mutta sitä ei voi lähettää/siirtää kaverille. Eli ostajan on kuljettava koko matka, eikä saa jäädä pois esim. Pasilassa jos kaveri jatkaa vaikka pysäkin pitemmälle Helsinkiin tms.

    Toivottavasti olen väärässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sanna! Kausilippuja ei tällä hetkellä voi ladata netissä. Tämä uudistus otetaan käyttöön uusien vyöhykkeiden myötä aikaisintaan kesällä 2018. Mobiililiput ladataan kännykkään HSL:n mobiililippu -sovelluksen kautta. Mobiililippusovellusta kehitetään koko ajan ja myös lastenliput on tarkoitus saada mukaan valikoimiin lähiaikoina. Mobiililippua ei voi siirtää toiselle vaan matka on kuljettava yhdessä. Jos on tarve hankkia lippu vastaavanlaiselle matkalle, erilliselle matkakortille ladattu arvolippu tai kertalippu on paras vaihtoehto.

      Poista
  17. Hei, kulkeeko Hyrylän ja Keravan välinen bussiliikenne jatkossakin Mahlamäen läpi? Jos Hyrylästä menee linja Keravalle kaksi kertaa tunnissa (R-junaa ajatellen) niin koskeeko sama sääntö myös Keravalta Tuusulaan päin kulkevaa liikennettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Mahlamäen läpi ajamisesta ei ole vielä mitään päätetty. Jos liikenne kulkisi Järvenpääntietä pitkin, palvelisi se paremmin Järvenpääntien länsipuolen asutusta. Toisaalta Mahlamäessä on myös paljon asukkaita ja reitit ovat tätä kautta pääosin kulkeneet. Asiaa tarkastellaan tällä tarkkuudella vielä jatkosuunnittelussa.

      Hyrylä-Kerava välillä linjaa ajettaisiin puolen tunnin välein molempiin suuntiin, niin että vaihtoyhteydet R-juniin toimivat sujuvasti.

      Poista
    2. Mahlamäen alueella kannattaa tarkastella asukasprofiilia: paljon iäkkäitä ihmisiä ja lapsiperheitä, jotka ovat julkisen liikenteen varassa. Kannatan vahvasti Mahlamäentien käyttöä julkisen liikenteen reittinä.

      Poista
  18. Hei, tuleehan Hyrylä-Kerava ja Hyrylä-Leinelä/Tikkurila kulkemaan matalalattiabusseilla? Näin pääsee myös lastenvaunujen kanssa liikenteeseen. Tämänhetkinen tilanne monella linjalla on vaarallista, kun vaunut pitää laittaa ruumaan ja ottaa vauva syliin.

    Lisäksi tuleeko Hyrylä-Kerava välille tarpeeksi pysäkkejä (Mahlamäen läpi ja vielä Gustavelundin pysäkki ehdottomasti)? Gustavelundin lähelle Klaavonkallioon on tullut paljon uudisrakennuksia, jolloin Gustavelundin pysäkki looginen.

    Lisäksi onko vuoroväli Kerava-Hyrylä myös 30 minuutin välein koko päivän? Voisi alkaa kulkemaan julkisilla töihin ja silti ehtisi hakemaan lapsen tarhasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kaikki HSL:n tilaama liikenne on matalalattiaista, joten kun syksyllä 2019 liikenne alkaa HSL:n tilaamana, on Tuusulan bussit myös matalalattiaisia.

      Tuusulan kunta ja ELY-keskus vastaavat pysäkeistä. HSL-liikenteessä lähtökohtaisesti kaikilla reitin varren pysäkeillä pysähdytään.

      Kerava-Hyrylä välille tavoitellaan 30 minuutin vuoroväliä koko päiväksi, ihan varhaisaamusta myöhäiseen iltaan.

      Poista
  19. Hei. Mikä Purolan kohtalo jatkossa on? Tämän hetkinen linja 65 on ollut nopea Järvenpäähän. Onko vastaava jatkumassa vai palaako asema takaisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei neini! Purolan asema ei ole tulossa takaisin lähitulevaisuudessa. Aseman käyttöönotto vaatisi sen ympäristöön noin 8000-10000 asukasta ennen kuin liikenteen aloittaminen on perusteltua.

      Purolan yhteyksiä pohditaa nyt jatkosuunnittelussa. Mielellämme kuulisimme alueen asukkailta ajatuksia siitä miten yhteydet tulisi järjestää. Nyt on pohdittu esimerkiksi että voisiko Purolan alueelta järjestää syöttöliikennettä Saunakallioon, koska tämä olisi suhteellisen pienin kustannuksin järjestettävissä.

      Poista
  20. Keravan ja hyrylän välisestä liikenteestä sen verran että aikoinaan osa silloisen linjan 596 Koivikko-Keravan as-Kurkela-Hyrrylä-Riihikallio vuoroista ajoi Kirkkotietä pitkin tuusulan kirkon ohi Hyrylään ja päinvastoin, onkohan kirkkotielle suunnitteilla liikennettä missään muodossa. Sitten oli linja joka kulki suoraan Hyrylästä Kulloontietä ja Jaakkolan kautta Keravan asemalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jyrki! Kirkkotielle ei ole ajateltu järjestettävän omaa säännöllistä joukkoliikennepalvelua. On kuitenkin mahdollista että joitain erikseen järjestettyjä vuoroja hieman pienemmällä kalustolla voidaan järjestää, jos rahoitus siihen taipuu.

      Poista
  21. Muutama vuosi sitten oli erillinen keravan linjastosuunnitelma ilmeisesti kyseinen suunnitelma menee nyt uusiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jyrki! Keravan linjastoa todellakin suunniteltiin viimeksi 2014-2015. Linjastosuunnitelma kuitenkin jouduttiin jäädyttämään koska Keravan liikennöintisopimus ei mahdollistanut esitettyjä muutoksia ilman että kunnan kustannukset olisivat nousseet liian suuriksi. Tämä edellinen linjastosuunnitelma on nyt kuitenkin monelta osin pohjalla nyt meneillään olevassa työssä. Keravan joukkoliikenneverkon rakennemalli julkaistaan tässä blogissa ihan lähipäivinä kommentoitavaksi.

      Poista
  22. Hei! Onko Tuusulan yöliikenteestä tehty suunnitelmaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Leo! Yöliikenteen ratkaisut tehdään sen jälkeen kun varsinainen päälinjasto on saatu päätettyä. Alustavasti voidaan kuitenkin todeta että tavoitteena on saada ainakin Hyrylä yöliikenteen palvelun piiriin. Jokelassa yöliikenne tukeutuu T-junaan.

      Poista
  23. Jos bussit kulkevat Vanhaa Tuusulantietä, eivät eteläisen Tuusulan asukkaat pääse hyödyntämään suoraan Helsinkiin ja Leinelä-Tikkurilaan meneviä busseja. Bergan pysäkki ja liityntäparkki palvelee Lahelan, Ruotsinkylän, Vaunukankaan ja Nahkelan suunnasta tulevia (alueella lähes 10 000 asukasta, kun uudet asuinalueet ovat rakentuneet) Bergasta tulee säilyttää vaihtoyhteys suoraan Helsinkiin sekä Leinelä/Tikkurila-suuntaan meneviin busseihin. Metsähallitus on kehittämässä Ruotsinkylän suosittua virkistysmetsäaluetta entistä enemmän retkeilijöitä ja ulkoilijoita palvelemaan, joten Berga on myös keskeinen pysäkki saavuttaessa Tuusulaan muualta pääkaupunkiseudulta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Minneli! Kiitos kommentistasi Bergaa koskien. Tämä on selvästi asia jota täytyy vielä tarkastella uudelleen jatkosuunnittelussa.

      Poista
  24. Olisiko mahdollista saada lippujen latauspistettä Riihikallion Alepaan? Riihikalliossa ei ole R-kioskia, mutta Alepa on avoinna 24h ja se sijaitsee Riihikallion th bussipysäkin välittömässä laheisyydessä. Hakaniemi Helsingin päätepysäkkinä palvelisi itseäni todella hyvin. Ensimmäistä kertaa pitkän työuran aikana pääsisin ovelta ovelle bussilla. Kaikkia se ei toki miellytä. Esim. Meilahden suunta on haastava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos viestistäsi! Tarkastelemme latauspisteiden mahdollisuuksia.

      Poista
  25. Hei! Ajattelin kysyä tuosta jokelasta. Liikkumiskyselyn tuloksissakin oli mainittu kulkuyhteyksiä Pertun alueelta jokelan asemalle joten onko tälläistä tulossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Emmi! Pertun alueen yhteyksien osalta joitain yksittäisiä lisälähtöjä voidaan saada toteutettua, mutta erillistä liityntälinjaa ei tällä suunnitelmalla ja kustannusraamilla olla esittämässä. Pertun aluetta kuitenkin palvelisi linja joka kulkisi Jokelasta Pertun kautta Hyrylään. Tätä linjaa ajettaisiin aamuisin ja iltapäivisin molempiin suuntiin noin tunnin välein. On mahdollista että aikataulut pystyisi synkronoimaan niin että vaihtoyhteys junaan saadaan sujuvaksi.

      Poista
    2. Tämä itseasiassa kuulostaa hyvältä!

      Poista
  26. Onko suunnitelmissa miten huomioitu tarve kulkea Keravalta Vantaalle Ruskeasannan ja Ilolan suuntaan? Eli miten yhdistelmäreitit Kerava-Hyrylä ja Hyrylä-Leinelä (tai Hyrylä-Helsinki) tulisivat onnistumaan aikataulullisesti? Mikä olisi bussin matka-aika Hyrylä-Kerava? Entä Hyrylä-Leinelä (ja mitä reittiä bussi menisi Leinelään)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Hanna! Ihan tällä tarkkuudella ei suunnittelun kanssa vielä olla, niin että osaisimme kertoa näiden vaihtoyhteyksien toteututumisesta. Keravalta kuitenkin pääsisi Hyrylään kaksi kertaa tunnissa ja Hyrylästä Ilolan suuntaan kahdella eri linjalla, eli liityntälinjalla ja Helsingin seutulinjalla. Matka-aika Hyrylä-Kerava välillä on 15-20min ja Hyrylä-Leinelä noin 20-25min. Tarkka reitti on vielä määrittelemättä, mutta liityntälinjan esitetään kulkevan Tuusulanväylää pitkin Leinelän suuntaan. Keravaltahan pääsee Ilolaan myös kulkemalla junalla Koivukylään ja vaihtamalla tässä bussiin.

      Poista
  27. Onko lentoasema unohdettu kokonaan yhteyssuunnittelusta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Hannu! Lentoasemaa ei toki ole unohdettu. Lentoasemalle pääsisi esitetyillä ratkaisuilla kulkemaan tiheästi Leinelän asemalta Kehäradan junalla.

      Poista
    2. Moi

      Ei toimi.

      Meitä kulkee Tuusulan alueelta satoja henkilöitä töissä päivittäin lentoasemalla omalla autolla, tukkimassa Tuusulantietä, koska matka-aika kasvaa alle puolesta tunnista reilusti yli tuntiin julkisilla välineillä vaihtaen välillä kulkuneuvoja. Tämä on kokeiltu käytännössä.
      Sama koskee niin Leinelän kuin Aviapoliksenkin asemaa ja sen kautta kulkua.

      Minä ja me muut lentoasemalla töitä tekevät emme halua lähteä kiertelemään ja vaihtamaan kehäradan junaan, vaan haluaisimme suorat yhteydet lentoasemalle.

      Kysymykseni on edelleen miksi bussit eivät kulje lentoaseman kautta suoraan, jossa on Suomen suurin työpaikkakeskittymä, tuhansia työpaikkoja, satoja firmoja ja parikymmentä miljoona matkustajaa vuodessa, vaan ajelevat jonnekin sivuasemille?

      Poista
    3. Hei, kiitos kommentista!
      Keskittämällä etelä-Tuusulan liityntäliikenne Leinelän asemalle, saadaan tälle yhteysvälille luotua tiheä linja joka mahdollistaa liikkumisen vapaammin kuin yksittäiset harvoin kulkevat linjat. Tämä on ollut suunnittelussa tietoinen valinta ja perustuu myös asukkaille osoitetun liikkumiskyselyn tuloksiin. Lentoasema on tuusulalaisten merkittävimpiä työpaikka-alueita, mutta merkittäviä on myös esimerkiksi Helsingin ja Tikkurilan alueet, joiden osalta tilanne heikkenisi jos linjat vietäisiin Lentoasemalle. Lentoasema on liityntäliikenteen vaihtopaikkana myös hieman haasteellinen koska asemat ovat hyvin syvällä ja siksi kävelymatkat vaihdollisilla matkoilla ovat pitkiä.

      Tämä on asia joka on ollut suunnitteluprosessissa isona kysymyksenä ja esitetyssä ratkaisussa on pyritty löytämään paras kompromissi kokonaisuuden kannalta.

      Poista
  28. Moi

    Yritän vielä kerran perustella miksi suorat yhteydet, siis edes aamuin ja illoin pitäisi mennä lentoasemalle.


    1)Lentoasema olisi sadoille ihmisille päätepysäkki tai lähtöpysäkki eikä vaihtopaikka.

    2)Vuorovälien lisääminen Leinelään ei muuta mitenkään tilannetta, koska matka-aikaan tulee päivässä yli tunti lisää verrattuna autoon.
    Mm. juuri maintsemistasi pikistä kävelymatkoista juna-asemalta lentoaseman päässä.

    4)Bussi lentoasemalla ei vie tuota aikaa, koska se voi ajaa lähelle terminaaleja maanpinnalle.

    5)Leinelä vie poispäin lentoasemalta eli tulee edestakaista kulkua.

    6)Aikoinaan kun lentoasemalla oli vain murto-osa nykyisestä työntekijä- ja matkustajamäärästä, bussiyhteydet Keski-Uudellemaalle olivat paremmat ja busseja oli useita.
    Tällä hetkellä yhteydet ovat huonommat (monien vaihtojen kanssa hitaammat) kuin koskaan ennen ja näyttävät nyt siis edelleen huononevan.

    7)En ymmärrä ollenkaan suunnittelun lähtökohtaa, jossa keskikokoista kaupunkia vastaavan lentoaseman työmatka- ja matkustajaiikenne suunnitellaan siten, että bussit eivät kulje sinne, vaan työntekijöitä ja matkustajia yritetään saada menemään viimeiset pari kolme kilometriä pakolla junalla.

    Tämä ei toimi, koska työssäkäyville aikaa kuluu liikaa ja matkustajille matkalaukkuineen kulkuvälineen vaihtaminen on usein muuten tuskallista ja tuo lisäksi epävarmuuden siitä onko seuraava väline aikataulussa.

    Lentoasema-alueen taksiautoilijoiden ja pysäköintialueiden pitäjien näkökulmasta tämä suunnitelma on tietysti positiivinen. Heille se merkitsee lisää tuloja...paljon.

    Mutta kaikkien kannalta luulisi olevan negatiivinen asia liikenneväylien ruuhkautuminen. Sille kehitykselle ei näytä olevan loppua tuolla vaihto- vaihto-myöhästyminen systeemillä.







    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Tutkimme vielä jatkosuunnittelussa Lentoaseman yhteyksiä. Katsotaan mihin joukkoliikenteen rahoitus saadaan riittämään.

      Poista
  29. Hei! Nyt kun selkeästi ollaan panostamassa syöttöliikenteeseen kehäradalle Leinelän asemalle, kysyisin Ruskeasannan asemavarauksen (sekä siinä ohessa muidenkin toisen vaiheen asemien) tilannetta. Tuusulan suunnasta sekä linja-autolla saapuvan että omalla autolla liikkuvan olisi varmasti helpoin siirtyä junan kyytiin suoraan Tuusulanväylän kohdalta. Tällöin myös lentoaseman suuntaan kulkeville ei tulisi edestakaista matkaa ja alueelle pitäisi olla hyvin tilaa rakentaa toimiva liityntäpysäköintialue.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Viljo! Ruskeasannan asema ei ole toteutumassa läheisessä tulevaisuudessa. Asiaa pidetään kuitenkin esillä pitkän tähtäimen strategisissa suunnitelmissa. Tämän linjastosuunnitelman aikatähtäin on vuoden 2019 elokuussa ja liityntälinjasto täytyykin siksi sopeuttaa nykyisiin asemiin.

      Poista
  30. Onko Tuusulasta/Hyrylästä tulossa bussiyhteyttä Leppävaaran tai Espoon rautatieasemalle? Sellainen olisi tarpeen esim. junalla länteen matkustaville (Kirkkonummelle ja siitä eteenpäin).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tapio! Kiitos viestistäsi! Tällaista suoraa bussiyhteyttä ei tässä linjastoluonnoksessa esitetä. Vastaava matka olisi mahdollista kulkea esimerkiksi liityntälinjalla Hyrylään ja siitä Kehäradan junalla Huopalahteen jossa voi vaihtaa Espoon suunnan juniin.

      Poista
  31. Hei! Bergan liityntäpysäköinti palvelee nykyään Lahelan, Myllykylän ja Ruotsinkylän suunnasta tulevia asukkaita tulevat sinne sitten autolla, pyörällä tai syöttöliikenteellä. Bergassa on valmis infra ja pysäköintitilaa lisäkäyttäjillekin. Komeat bussirampitkin molemmin puolin moottoritietä. Käyttöaste todennäköisesti kasvaa jos Lahelan suorat linjat poistuvat.
    Berga on erityisen järkevä vaihtopaikka niille, jotka ovat töissä tai koulussa Vantaalla ja Helsingissä alueilla (esim. Vallila ja Hakaniemi), joihin ei kannata mennä tai ei pääse junalla eikä vaihtamalla montaa kertaa kulkuneuvoa ehdi kahdeksaksi lähtemättä kohtuuttoman aikaisin. Vastaavasti Helsingistä täytyy päästä viideksi Tuusulaan lapsia tarhasta hakemaan ja harrastuksiin, myös Etelä-Tuusulan kyliin.
    Vanha Tuusulantie uusien reittien kulkuväylänä välillä Hyrylä-Leinelä tai Hyrylä-Hakaniemi ei ole asukastiheystarkastelunkaan perusteella millään tavalla perusteltavissa ja toisaalta myös tarpeeton Keravan linjojen sekä kaavaillun Lahela-Leinelä vuoron kerätessä ihmiset Vanhan Tuusulantien varrelta tehokkaasti kyytiin. Toivoisin asiaa vielä tarkasteltavan tältäkin kannalta. Lisäksi Bergasta on päästävä myös jatkossa Hyvinkäältä/Mäntsälästä/Kellokoskelta tuleviin busseihin (joko HSL/Matkahuollon lipuilla), koska pelkkä Hyrylä-Hakaniemi vuoroväli kutistaisi vuorot liian vähiksi ja eristäisi Hyrylän pääkaupunkiseudusta. Myöskään Töölön suuntaan ei pääsisi Hyrylästä ollenkaan. Hyrylään on tulossa asuntomessualue ja uusi opiskelukampus, jonne tulijoita tuskin motivoi kierrellä Vanhalla Tuusulantiellä. (Ja tällä tarkoitan erityisesti väliä Mätäkivenmäki-Fira).
    Tuoko HSL -alueeseen liittyminen muuten uudet bussipysäkit Tuusulaan?
    Ja vielä Hyrylä-Lahela-Helsinki vuoron lakkauttamisesta: onko ruuhka-ajan vuoroista tehty kannattavuuslaskentoja, sen verran täysiä pari niistä ovat, ehkä säilyttämisen arvoisia myös jatkossa Leinelästäkin eteenpäin, siellä jää todella harvoin kukaan pois ja vastaavasti Vantaan puolelta tulee uusia matkustajia kyytiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kipa! Kiitos kommentiasti koskien Bergan liityntäpysäköintiä. Bussipysäkeistä vastaa Tuusulan kunta tai Uudenmaan ELY-keskus, väylästä riippuen. HSL ei vastaa pysäkeistä, mutta tuottaa niille matkustajainformaation.

      Jos Lahelan suunnan liikennettä jatkettaisiin Helsinkiin asti, tarkottaisi tämä vuoromäärän selkeää vähentymistä, käytännössä nykytasoa. Siksi suunnitelmassa esitetään liityntäliikennettä, jolla lähtöjen määrää saadaan kasvatettua nykyisestä selvästi.

      Poista
  32. Hei! Nopealla vilkaisulla näyttävät kaikki bussit hyrylästä riihikallion suuntaan lähtevän iltaisin .30 jälkeen, esim 19.49 665A ja 19.53 962. Olisi mukava jos tasatuntien jälkeen ei tarvitsisi odotella 35-50 minuuttia bussia, kun mahdollisuutta lähteä 10-15 minuuttia aikasemmin ei ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Linjojen tahdistaminen on yksi tavoitteista meneillään olevassa linjastosuunnitelmassa. Valitettavasti nykyinen linjasto ei tätä mahdollista.

      Poista
  33. Hei, onko Hyrylä-Helsinki linjoille suunniteltu vuoroja/limjoja jotka menisivät Kehä I - Tampereen motari - Meilahti reittiä? Nyt taitaa kaikki linjat puskea yhtä reittiä keskustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Tällaisia vuoroja ei tässä suunnitelmassa esitetä, vaan liikennöinti keskitetään Tuusulanväylän varrelle.

      Poista
  34. Hei, onko Tuusulanjärven länsipuolta kulkevaa linjaa tarkoitus kuinka kehittää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Tuusulanjärven länsipuolella liikennöi tällä hetkellä linja 65 jonka käyttäjämäärät ovat erittäin alhaiset. Tämän vuoksi tässä suunnitelmassa ei esitetä liikenteen lisäämistä järven länsipuolelle. Hyrylän ja Järvenpään välinen pääyhteys esitetään kulkevan järven itäpuolta.

      Poista
  35. Vantaa suunnittelee kuulemma pikaratikkaa Hakunilasta Aviapolikseen. Olisipa hienoa, jos pikaratikka kulkisi joskus Tuusulanväylän vartta kohti Hyrylää - jos Ruskeasannan asemaakaan ei olla lähitulevaisuudessa rakentamassa. Bergan pysäkistä olisi hyvä saada kunnon vaihtoasema (vrt. Westendin asema), jossa Nahkelan, Lahelan ja Ruotsinkylän suunnasta tulevat (autolla, pyörällä, bussilla, jalan) voisivat hypätä Aviapoliksen, Tikkurilan tai Helsingin suunnan bussiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Minneli! Vantaan suunnitelmat pikaratikan osalta ovat hieman tätä linjastosuunitelmaa pidemmän tähtäimen asioita. HSL on mukana alueen raideliikennehankkeiden ja maankäytön suunnittelussa, jossa tämänkaltaisia asioita edistetään.

      Poista
  36. Hei! Yhdyn aiempaan kommenttiin, että etelän liityntäyhteyksien tulisi suuntautua aina Tikkurilaan, ei Leinelään. Näin matka-ajat eivät välillä Etelä-Tuusula - Pasila/Mäkelänrinne kasvaisi kohtuuttomasti?

    Milloin reittioppaan ajoneuvojen sijainti -reaaliaikatoiminto ulotetaan Tuusulaan vai toimiiko peräti jo nyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kyselijä! Tikkurila olisi toki parempi liityntäpaikka, mutta tässä vaiheessa tulee kysymys kustannuksista ja siitä mitä kaikkea budjetilla on mahdollista toteuttaa. Leinelästä Tikkurilaan on kuitenkin mahdollista kulkea sujuvasti junalla.

      Tuusulan joukkoliikenteestä linjat 962 ja 967 ovat HSL:n tilaamaa liikennettä. Näillä on käytössä reaaliaikadata. Muille linjoille se tulee sitä mukaa kun HSL liikennettä kilpailuttaa. Elokuussa 2019 sen pitäisi olla käytössä lähes koko liikenteessä.

      Poista
  37. KOULUKULJETUKSET TURVATTAVA! On hyvin tärkeää pitää pääväylien lisäksi suunnittelun keskiössä myös haja-asutusalueiden reitit. Erityisesti koulukuljetusliikennettä palvelevat reitit. Tällainen tärkeä reitti on esim. Bussi 964.
    On hyvä muistaa, että koulukuljetus tarkoittaa paitsi peruskoulun, myös lukion ja ammatilliseen koulutukseen ja niihin liittyviin työ- ja harjoittelupaikkoihin liittyvää matkustamista. Tuusulasta käydään paljon lukiossa ja ammattikoulussa myös esim. Nurmijärven ja Klaukkalan suunnalla. Toivottavasti myös HSL-alueen ulkopuoliset bussireitit saadaan mukaan järkevään yhteistoimintaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Annu! Kiitos kommentistasi. Työssä pyritään huomioimaan nykyiset oppilaskuljetukset mahdollisimman hyvin! HSL-alueen ulkopuolisia bussireittejä tarkastellaan yhteystyössä naapurikuntien ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa.

      Poista
  38. Aikatauluista näyttäisi puuttuvan linjojen 964 ja 965 aikataulut, mistäköhän mahtaa johtua tuo aikataulujen puuttuminen (Tulostettavat aikataulut)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jyrki! Kiitos kommentistasi. Välitämme tiedon eteenpäin ja korjataan asia mahdollisimman pian.

      Poista
  39. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!! Toivon todella että asiaan voi vielä vaikuttaa! Suorat linjat piti muistaakseni säilyttää ainakin ruuhka-aikoina ja niitä kyllä tullaan tarvitsemaan jatkossakin. Paljon on puhuttu siitä, että pitäisi vähentää yksityisautoilua ja tukea joukkoliikennettä mutta tämä ei sitä tarkoita. Me mietimme juuri että luopuako toisesta autosta mutta näköjään emme kun itse en ala kulkemaan kolmella eri kulkuvälineellä nykyisen yhden sijaan. Miksi lopetetaan toimiva systeemi? Matkustajia kyllä on koska linja-auto on ollut miltei täynnä joka kerta klo 15-17 välillä kun matkustan Helsingistä Hyrylään. Tätä asiaa on turha puolustaa matka-ajalla koska ne ovat todella usein vain teoriaa, todellisuus on toista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Linjastosuunnitelmassa Hyrylän yhteydet perustuvan vahvoihin liityntälinjoihin joiden avulla koko seutu ja myös Helsinki ovat hyvin saavutettavissa. Liityntälinjojen liikennöinti on kustannusten kannalta tehokkaampaa kuin suorien Helsingin suunnan linjojen. Näin Tuusulan joukkoliikennepalvelua voidaan parantaa kokonaisvaltaisesti samoilla resursseilla.

      Liityntälinjojen lisäksi liikennöidään ruuhka-aikoina linjaa 643 Hakaniemeen. Linja täydentää työ- ja opiskelumatkayhteyksiä Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun sekä Hämeenkadun varrelle. Helsingin keskustaan on nopeinta kulkea liityntälinjalla ja junalla.

      Poista
  40. Kamppiin meneviä vuoroja tarvitaan!! Ei vain Hakaniemeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Linjastosuunnitelmassa Hyrylän yhteydet perustuvan vahvoihin liityntälinjoihin joiden avulla koko seutu ja myös Helsinki ovat hyvin saavutettavissa. Liityntälinjojen liikennöinti on kustannusten kannalta tehokkaampaa kuin suorien Helsingin suunnan linjojen. Näin Tuusulan joukkoliikennepalvelua voidaan parantaa kokonaisvaltaisesti samoilla resursseilla.

      Liityntälinjojen lisäksi liikennöidään ruuhka-aikoina linjaa 643 Hakaniemeen. Linja täydentää työ- ja opiskelumatkayhteyksiä Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun sekä Hämeenkadun varrelle. Kamppiin on nopeinta kulkea liityntälinjalla ja junalla.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.