perjantai 17. marraskuuta 2017

Keravan joukkoliikenneverkon rakenne 2019

Keravan linjaston suunnittelu on edennyt. Esillä on nyt linjaston rakennemalli johon on päädytty yhdistämällä keravalaisilta matkustajilta viime vuosien aikana saadut asiakaspalautteet ja toiveet, sekä tiedot joukkoliikenteen käytöstä ja maankäytön kehityksestä alueella. Myös Tuusulan HSL-jäsenyyden vaikutukset on huomioitu.


Tavoitteet



Linjastosuunnitelman tavoitteista kerrottiin blogipostauksessa 6.10. Muutosten tavoitteena on parantaa liityntäyhteyksien toimivuutta R- ja Z- juniin sekä parantaa joukkoliikennepalvelua alueilla joilla kysyntä on tällä hetkellä suurinta. Samalla pyritään selkeyttämään joukkoliikennepalvelua. Tavoitteena on myös luoda linjoille tasaiset vuorovälit ja mahdollistaa aikataulujen parempi täsmällisyys. Myös maankäytön ja kouluverkon muutoksiin pyritään reagoimaan.

Keravan alueen yleisimpiä toiveita ovat sujuvat vaihdot junaliikenteeseen, liikenteen lisääminen esimerkiksi Ahjon ja Päivölän sekä Virrenkulman alueille sekä harmitus siitä kun saman suunnan linjat ajavat lähtönsä aina peräkkäin, jonka jälkeen liikenteessä on pidempi tauko. Näihin epäkohtiin suunnitelmalla on nyt puututtu.

Kaikilta alueilta ei välttämättä pystytä kokopäiväisesti järjestämään yhteyttä nopeisiin juniin, mutta aikataulut pyritään suunnittelemaan siten, että yhteys nopeisiin juniin toimii mahdollisimman hyvin ainakin ruuhkasuunnassa.

Keravan linjastorakenne


Linjastosuunnitelmassa liityntäliikenteen edellytyksiä parannetaan. Tämä vaikuttaa erityisesti nykyisiin seutulinjoihin 633 ja 738.  Useimpien sisäistenkin linjojen päätepisteeksi esitetään Keravan asemaa, jolloin vaihtoyhteyksien toimivuutta juniin voidaan parantaa. 

Yhteysvälit ja vuorovälit arkisin
Linjan 633 esitetään jatkossa liikennöivän vain välillä Helsinki-Korso. Tällä muutoksella Peijas-Kerava välille saadaan luotua yksi tiheä linja joka palvelee liityntäliikennettä sekä Keravan että Korson suuntaan. Linjaa on suunniteltu ajettavan 20min vuorovälillä jolloin se voidaan tahdistaa Korsossa K-juniin. Reitti noudattelisi nykyisen linjan 633 reittiä Korso-Kerava välillä. 

Ali-Keravan yhteydet hoidettaisiin erillisellä alueen työpaikkoja palvelevalla linjalla, joka liikennöisi arkisin noin tunnin välein. Samanlainen tarjota järjestettäisiin Huhtimon työpaikka-alueelle jolloin liikenne palvelisi myös vankilan ja Kytömaan alueita. 

Linjan 738 päätepysäkiksi Helsingissä esitetään nykyisen Rautatientorin sijaan Kalasatamaa. Linjan vuoroväli pysyisi nykyisellään, mutta reitti kulkisi koko matkan Lahdentietä pitkin. Kalasatamaan esitetään päätettäväksi myös muita seutulinjoja, HSL:n erillisessä Lahdenväylän linjastosuunnitelmassa.

Keinukallion ulkoilualueelle aloitetaan joukkoliikennepalvelu. Liikennettä ajettaisiin noin tunnin välein joka päivä. Samalla linjalla osa lähdöistä ajaisi Bastukärrin työpaikka-alueelle työvuorojen mukaan.

Ahjon ja Sorsakorven alueelle liikennöitäisiin arkisin 15 minuutin välein. Sama liikenne palvelisi myös Päivölän alueen asutusta, nykyisen linjan 975 tapaan. Iltaisin ja viikonloppuisin lähtöjä ajettaisiin puolen tunnin välein.

Kaskelan alueen joukkoliikennetarjonta esitetään lopetettavaksi. Linjalla 978 on Kaskelan alueelta vain muutamia matkustajia päivässä, eikä tämä perustele säännöllisen joukkoliikenteen liikennöintiä alueelle. Kaskelan lähin joukkoliikennepalvelu jää Kaskelantien ja Päivöläntien risteykseen. Säästyvät resurssit käytetään Keravan muuhun joukkoliikennepalveluun.

Yhteysvälit ja vuorovälit iltaisin ja viikonloppuisin
Nikkilän suunnan linjan 985 liikennöintiä esitetään parannettavaksi. Jatkossa linja liikennöisi arkisin ruuhka-aikoina 30min välein ja kaikkina muina aikoina tunnin välein. 

Hyrylään esitetään liikennöitävän puolen tunnin välein joka päivä aamusta iltaan.

Virrenkulman ja Kalevan alueille liikennöitäisiin esityksen mukaisesti 30min välein joka päivä. Lisäksi Hyrylästä tuleva liikenne palvelisi Killan aluetta 30min välein. 

Suunnitelma on nyt avoin kommenteille ja sitä tullaan tarkentamaan seuraavaksi linjatasolle.

45 kommenttia:

  1. Jos 633 lakkautetaan ja 973 kulkee Koivikon kautta, mikä linja palvelee radan varrella asuvia Etelä-Savion asukkaita? Esim. Tuijantien pysäkiltä kulkee paljon koululaisia keskustaan tai Steinerkouluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Annika! Radan varteen ei tässä tilanteessa jäisi omaa linjaa. Tämä on varmasti asia jota täytyy tarkastella vielä jatkosuunnittelussa.

      Poista
    2. Todellakin tälle asialle on tehtävä jotain! Alueella asuvat lapset eivät voi jäädä ilman koulukyytiä.

      Poista
    3. Esimerkiksi Rajakulmantiellä asuu 10 lasta, jota tulevat kulkemaan Keravan suuntaan vielä toistakymmentä vuotta alueen kouluihin, harrastuksiin, juna-asemalle ja kirjastoon yms. Jos radanvarren linja lakkaisi, matka heidän lähimmälle bussipysäkilleen tulisi olemaan Reittiopas.fi-sivuston mukaan 1,4 kilometriä!

      https://drive.google.com/file/d/18feOEEF6loIoejJGVEdhskb_eJCEw6QX/view?usp=sharing

      Poista
    4. Edellisestä liitteestä nähdään, että lapsen arvioidulla kävelynopeudella (50m/min) matka-aika pelkästään pysäkille Anttilantie on kaksikymmentäkahdeksan (28) minuuttia. Tämä ei liene lähelläkään kohtuullista!

      Poista
    5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    6. Hei Jussi! Kiitos kommenteistasi! Suunnitelmaa tullaan tarkastelemaan vielä Etelä-Savion osalta saadun palautteen perusteella.

      Poista
    7. Lisäksi tämä tarkoittaisi kahden kunnan alueella liikkumista ja lisäisi merkittävästi matkakustannuksia. Jos keravalainen haluaisi kulkea Keravan keskustaan Keravan sisäisellä lipulla, joutuisi kävelemään 2,2 kilometriä pysäkille Ke0609 (tätä ei muuten reittiopas edes ehdota liikkumistavaksi edes juosten, koska se vie liikaa aikaa, vaan vain pyörällä liikkuen). Tästäkin on kohtuus kaukana, vaikka kyseessä olisi nopeasti kävelevä aikuinen.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Hei,

    Itse käytän pääsääntöisesti 633 kun menen koivikosta helsinkiin. Miten liitäntä Korsosta tapahtuisi? Itse en pidä junan käyttöä kovin mielekkäänä etenkään viikonloppuöisin korson asemasta puhumattakaan. Toivoisin ainakin että 633 tai jokin vastaava voisi kulkea öisin niinkuin nykyäänkin jotta matkustaminen olisi mahdollisimman turvallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kristian, kiitos viestistäsi! Korsossa liikenne olisi tarkoitus tahdistaa junaan aikaisempaa paremmin, niin että vaihtoaika olisi noin 5 minuuttia. Yöliikenteen ratkaisut tehdään kun Keravan päälinjasto on ensin saatu ratkaistua. Yksi vaihtoehto on että öisin ajettaisiin linjaa kuten nykyään.

      Poista
  4. Eli miten pääsen Kannistosta, Helsinkiin tai keskustaan jos 633 lähtee Korsosta? Miten koululaiset kulkee Kannistoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kanniston alueelle jäisi liikennöimään Peijas-Kerava välin linja jota ajettaisiin 20min vuorovälillä nykyisen linjan 633 reittiä.

      Poista
  5. Lisäliikennöinti on erittäin toivottua Päivölä/Ahjo/Sorsakorpi -akselilta rautatieasemalle ja takaisin. Toivottavasti tämä suunnitelma toteutuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuoromäärä Ahjon seudulta on ollut jo kohtuullisen hyvä arkipäivinä. Suurin ongelma on tahdistuvuus nopeisiin R/Z/D -juniin, koska erityisesti linja 738 ei toimi liityntälinjana lainkaan. Tiedetäänkö HSL:ssä, että linja on usein ruuhkassa 20 min myöhässä. Itse käytän Ahjon suunnan linjoja kaikkina viikon ja vuorokauden aikoina, ja vuorovälin tihentäminen puoleen tuntiin viikonloppuisin on todella tervetullutta. Nykyisin on myös lauantain myöhäisillassa outo yli tunnin tauko, mikä osuu juuri siihen kun Helsingin iltatapahtumista tullaan kotiin. Olisiko kaikkein hiljaisimpana aikana mahdollista hyödyntää Hyrylä - Kerava - Nikkilä -akselia yöliikenteeseen, jos näin saataisiin riittävästi matkustajia yöliikenteeseen, ehkä jopa arkisin 1:30:een asti PK-seudun tapaan. Nykyinen 633N on todella hidas, eikä kai kannata liikennöidä kuin pe-la. Sekin toki toimii liityntälinjana, mutta yöaikaan turvallisuusnäkökohta toisi lisää matkustajia, kun asemaseutujen odottelu jäisi pois.

      Poista
    2. Hei Marianne ja Tim! Kiitos kommenteistanne! Ahjon suunnan haasteet ovat tosiaan HSL:llä tiedossa ja tällä suunnitelmalla tilannetta on tarkoitus parantaa.

      Poista
  6. Linja 633 on käytössä omalla työmatkalla Helsinkiin, koska pääsen sillä suoraan. Junalla en kulje, koska vaihto Pasilassa on todellista minuuttipeliä. On todella iso miinus, jos tuo yhteys jää Korsoon. Nyt bussipysäkille on vielä järkevä kävelymatka.

    Linjan 973 reitin muuttaminen ei myöskään saa kannatustani. Tulevan yläkoululaisen vanhempana kummastelen, millä oppilaat kulkisivat kouluun? Tuijantieltä on reippaasti matkaa Savion asemalle.

    Onko tuo 35 tämän hetkinen oppilasmäärä Savion alueelta Sompion koulussa? Onko lukumäärä ensi vuonna mahdollisesti kasvussa? Tiedän ainakin 10 lasta Etelä-Savion alueelta, jotka aloittavat yläkoulun ensi vuonna.
    Ja varmasti lukiolaiset/ammattikoululaiset käyttävät ko. linjaa myös?

    Kouluverkon uudistukset olisi myös hyvä huomioida. Lähikoulussa tarjotaan tulevaisuudessa mahdollisesti vain vuosiluokat 1-4. Mikäli tämä koskee Savion koulua, Sompiossa käyvien oppilaiden määrä kasvaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Marjo! Kiitos kommentistasi. Otamme tämän huomioon linjaston jatkosuunnittelussa.

      Poista
  7. Hei- Radanvarren 973 on opiskelijoille ja meille töissä käyville tärkeä reitti ja toivomme sen säilyvän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Terhi! Kiitos kommentistasi! Mistä ja minne teidän opiskelu- ja työmatkanne suuntautuvat?

      Poista
  8. Heippa! Meilläkin lähes joka päivä käytetään radanvarrella kulkevaa 973 bussia, lisäksi alueellamme runsaasti nuoria koululaisia keille bussilinjan säilyminen on välttämätöntä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve vepa! Millaisiin matkoihin linjaa 973 käytätte?

      Poista
  9. Hei. Korson, Kulomäen ja Vierumäen suunnalta tulee ehdottomasti säilyttää kulkuyhteys Vantaan seudun Steinerkouluun! Jos molemmat nykyiset linjat 633 ja 973 lakkautetaan, niin kulkuyhteydet Kulomäen, Korson ja Vierumäen suunnalla asuvien steinerkoulun oppilailla ovat olemattomat. Nykyinen suunnitelma on kohtuuton, koska vain kyseisillä busseilla pääsee näiltä alueilta kulkemaan kouluun. Toivon, että tämä otetaan huomioon linjoja suunniteltaessa. Terv. Bussilla kulkevan alakoululaisen äiti.

    VastaaPoista
  10. Jos linja 985 liikennöi "kaikkina muina aikoina tunnin välein", tarkoittaako tämä liikennöintiajan laajenemista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ö! Linjan liikennöintiaikoja ei ole tässä yhteydessä tarkoitus merkittävästi laajentaa, ainoastaan vuoroväliä tihentää.

      Poista
  11. Hei,

    Vantaan seudun Steinerkoulun vanhempana olen myös huolestunut linjojen 633 ja 973 muutoksista. Nämä molemmat linjat palvelevat Steinerkoulun liikenneyhteyksiä. Etelä-Saviolla asuvana 973 on tärkeä linja myös Keravalle, lapset käyttävät harrastuksiin menoon todella paljon. Kaikkein paras olisi linja Korsosta radanvartta Keravalle, juna-asemat kun ovat pitkien kävelymatkojen päässä (Korso-Savio väli 3,5 km).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jari! Kiitos kommentistasi. Kuten aikaisemmin todettua, tämä tullaan huomioimaan jatkosuunnittelussa.

      Poista
  12. Asumme Keravan keskustan tuntumassa. Kaksi lastani on vasta aloittanut koulutien Vantaan seudun steinerkoulussa. Moni muukin lapsi kulkee Keravalta tähän kouluun. Nyt bussilla pääsee sujuvasti ja olisi todella tärkeää säilyttää yhteys Satakielentien pysäkille koululle Keravalta. Junalla kun ei koululle pääse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ninni! Kiitos kommentistasi! Lehmustontien pysäkeiltä "Anttilantie" on noin 500m kävelymatka koululle, joten tämän on nähty olevan vielä hyväksyttävissä rajoissa. Mutta kuten aikaisemmin todettua, tätä tarkastellaan vielä jatkosuunnittelussa.

      Poista
  13. Hei, Vantaan seudun steinerkoulussa "pitkämatkalaisena" kulkevana haluan huomauttaa, että osalle meistä 973 on kolmas kulkuväline kodin ja koulun/työpaikan välillä ja silloin ei Anttilantielle käveleminen mäkeä ylös alas välttämättä ole kohtuullisen rajoissa, varsinkaan talvioloissa. Kehäradan ja 973-bussin ansiosta työmatkani Myyrmäestä on nyt 62-71 min, -olen oikeasti kiitollinen kehäradasta-; mutta osa työntekijöistä ja erityisesti opiskelijoista tulee vieläkin pidemmältä. Steinerkouluun kuljetaan monen kunnan alueelta Nurmijärveä, Helsinkiä ja Lohjaa myöten Keski-Uudenmaan kunnista puhumattakaan. Itse en tietenkään toivo itselleni paluuta pitkälti yli tunnin työmatkaan, mutta vielä rankempaa ja kohtuuttomampaa on matka-aikojen pidentyminen oppilaille ja opiskelijoille. Mielestäni olisi huomioitava, ettei negatiivisiä vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin tule.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Outi! Kiitos kommentistasi! Otamme tämän huomioon jatkosuunittelussa.

      Poista
  14. Jos radanvarrella ei kulje bussia, on Tuijantieltä vaikea päästä Peijakseen ja Keravalle. Vanhoille ja sairaille taxi ainut kulkuneuvo. Tasa-arvo??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Seppo! Kiitos kommentistasi! Kuten aikaisemmissa kommenteissa todettua, Tuijantien yhteydet tullaan ottamaan huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
  15. Mikäli muutatte 738 reittiä Kalasatamaan, päivittäiseen työmatkaani tulee ainakin 15 minuuttia lisää kävelyä molempiin suuntiin. Idioottimainen ehdotus. Ette myöskään ole lisäämässä 738 vuoroja, joten suunnitelmanne on siinäkin mielessä susi. Liikenteen siirtäminen kokonaan hitaalle Lahdenväylälle on myös lisätyperyys vuosia jatkuneelle linjan 738 huonontamisellenne. Aikoinaan linjalla pääsi Helsinkiin vähän yli puolessa tunnissa, jo nyt aikaan menee yli tunti! Linja 633 on ollut ainoa toivonkipinä 738:n surkeiden vuorovälien kanssa ja nyt olette tuhoamassa senkin. Lopettakaa nyt vihdoinkin tämä jatkuva vainoaminen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tom! Kiitos viestistäsi. Keravalta ensisijainen nopea yhteys Helsinkiin on juna ja liikennettä muualle seudulle täydennetään bussiliikenteellä. Linjan 738 päättäminen Kalasatamaan on osa suurempaa Lahdenväylän linjastosuunnitelmaa, johon voi tutustua osoitteessa hsl.fi/linjastosuunnitelmat/lahdenvaylan-linjastosuunnitelma. Linjan 633 katkaisun tavoitteena on parantaa liityntäliikenteen mahdollisuuksia alueella.

      Poista
  16. Asumme Nikkilän lähellä Sipoossa, ja poikamme kulkee täältä Vantaanseudun steinerkoululle Satakielentielle. Julkisen liikenteen yhteydet ovat tällä hetkellä huonot. Korson kautta kotiin pääseminen iltapäivisin edellyttäisi n. 12km matkalla 1,5-2h aikaa ja kolme eri bussia. Nikkilään Keravan aseman kautta pääseminen on myös haasteellista bussien huonon yhteisaikataulutuksen takia. 973:lla pääsee steinerkoululta Keravan asemalle puolen tunnin välein, mutta 985 sieltä Nikkilään kulkee iltapäivisin vain tunnin välein. Lapseni ja kolme muuta steinerkoululta Nikkilään kulkevaa saman luokan oppilasta myöhästyvät tällä hetkellä n. 3min Nikkilän bussin vaihdossa ja joutuvat odottamaan seuraavaa bussia 57min. Toivon lämpimästi, että Savio-Nikkilä -linjaston kehittämisessä huomioidaan bussien aikataulujen yhteensovittaminen. Olisi erinomaisen hienoa, että 985 kulkisi heti alkuiltapäivästä puolen tunnin välein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Henrika! Kiitos kommentistasi. Esitetyssä linjastoluonnoksessa liikennöitäisiin Kerava-Nikkilä välillä arkisin aamuisin ja iltapäivisin 30min välein ja Kerava-Korso välillä 20min välein. Koulumatkojen sujuvuus siis tulisi parantumaan, mutta kävelyetäisyys kasvaisi hieman bussin pysähtyessä Lehmustontiellä.

      Poista
  17. Hei! 973 on ainut linja, jolla pääsemme kouluun, töihin ja harrastuksiin sekä mm. Peijaksen sairaalaan. Kuljemme Keravan asemalle, Jaakkolan alueelle sekä Vantaalle/Peijakseen. Sekä jatkoyhteys Keravan asemalta muihin kaupunginosiin vaihtamalla.
    ÄLKÄÄ lakkauttako tätä yhteyttä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Takku! Kiitos kommentistasi! Mitä aluetta tarkalleen tarkoitat?

      Poista
  18. Millä aikataululla on tarkoitus julkaista itse linjastoehdotus / suunitelma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jyrki! Linjasto on tarkoitus julkaista tässä blogissa ihan lähiaikoina, mahdollisesti jo viikolla 2. Nyt tulleita kommentteja käsitellään projektin ohjausryhmässä 5.1. ja samalla päätetään asukkaiden kommenttien perusteella tehtävistä muutoksista.

      Poista
  19. Sivuaa vain tätä aihetta, mutta Keravan kaupunki on muuttamassa "joukkoliikenteen solmukohdassa" eli asemansillalla idästä tullessa kaistajärjestelyitä niin, että sillalla on vain yksi kaista keskustaan päin entisen kahden sijaan. Liityntäliikenteeltä putoaa taas pohja pois, koska ruuhka-aikaan idästä tulevat bussit eivät tule pääsemään ajoissa asemalle juuttuessaan jonoon. Jonon aiheuttaa sillan jälkeisen risteyksen vasemmalle kääntyvien jono. Jo nyt kun vasen ja oikea kääntymiskaista on erilliset, on vasen kaista ruuhka-aikaan usein tukossa, mutta vielä bussit asemalle pääsee jonon ohi oikealle kääntyessään. Herää siis kysymys, onko Keravan kaupunki kysynyt hankkeesta HSL:ltä lausuntoa, kuten merkittävästi julkisen liikenteen infraan vaikuttavissa hankkeissa tulisi toimia? Kaupungin toiminta viime vuosina on muutenkin vaikuttanut siltä, että koitetaan kuoria kermat päältä ilman mitään investointeja. Tarkoitan tällä sitä, että kalliit suorat seutulinjat ei juuri kaupungille infrakuluja aiheuta, mutta liikennöintikulut olivat kalliit. Muutama pysäkkikatos ja sillä selvä. Kun siirryttiin valtaosin liityntäliikenteen pariin, kuuluisi liikennöintikulujen vastapainoksi mahdollistaa liityntä kunnollisilla terminaaleilla ja vaihdon sujuvuuden ja mukavuuden takaavalla infralla. Näihin ei panostettu lainkaan. Aataminaikainen asematerminaali sisältää neljä laituria, joissa pahimpaan aikaan jo nyt suunnitelmaa pienemmillä liikennemäärillä on 7 autoa yhtäaikaa ottamassa matkustajia saati vielä purkajat ja vuoroa odottavat autot. Asemalta ei bussit pääse edes pois liikennevirtaan ruuhka-aikaan ja ns. liityntäliikenne saa varsin pahan kaiun ihmisten silmissä, kuten tästäkin blogista havaitaan. Asemalle täytyy tehdä jotain! Ja varmistaa asemasillan toimivuus jatkossa syöttöliikenteelle. Vaihdon toimivuus on liityntäliikenteen perusedellytys ja Keravan kaupunki ei ole sitä toteuttanut missään muodossa, mutta iloitsee silti joukkoliikenteen "säästöistä" verrattuna suoriin linjoihin. Toivon että ihmiset äänestää autoillaan ja tukkii koko sillan, jos kaupunki ei mitään toteuta kunnolla vaan tuijottaa pelkkiä käyttömenoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tim! Keravan kaupungin liikennejärjestelymuutokset ovat HSL:n tiedossa. HSL on myös mukana Keravan uuden bussiterminaalin suunnittelussa, jossa tavoitteena on lisätä nykyisen terminaalin laiturimäärää ja parantaa sen toiminnallisuutta lisääntyvä liityntäliikenne silmälläpitäen.

      Poista
  20. 633 on myös monen Keravalaisen kulkuyhteys esimerkiksi Tammistoon töihin.
    Myös Jusslaan kulkee työmatkalaisia Keravalta kyseisellä bussilla. Jatkossa joutuu siis menemään ensin bussilla asemalle, siitä junalla Tikkurilaan ja siitä bussilla Tammistoon?
    Matkaan menevä aika on muutenkin jo helposti 1.5h joka on aivan kohtuuton 20km matkasta!

    Myös öisin esimerkiksi Kalliosta Keravalle on päässyt helposti ja turvallisesti 633 bussilla.
    Ei todellakaan ole turvallinen ratkaisu pudottaa matkustajia keskellä yötä Korson asemalle odottamaan jatkoyhteyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei B! HSL on tutkinut linjan 633 matkustajien määränpäitä ja on todettu että keravalaisista matkustajista vain noin 10% kulkee matkoja Tuusulanväylän varrelle. Tammisto on joukkoliikenteellä hyvin saavutettavissa jo nyt Tikkurilasta, ja vuonna 2019 Tikkurilan ja Tammiston välillä tullaan liikennöimään runkolinjaa 570 jolloin yhteydet paranevat entisestään.

      Yöaikoina Kalliosta Keravalle liikennöidään linjaa 633N.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.