perjantai 29. syyskuuta 2017

Linjastosuunnitelmatyö käynnistyy

Olemme HSL:ssä aloittaneet Tuusulan ja Keravan linjastosuunnitelman laatimisen vuosille 2019–2029. Työssä käymme läpi joukkoliikenteen nykytilaa alueilla ja pohdimme, miten voisimme palvella matkustustarpeita entistä paremmin. Teemme suunnittelutyötä yhdessä joukkoliikennesuunnittelijoiden, Keravan ja Tuusulan joukkoliikennevastaavien, alueen asukkaiden sekä muiden tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Linjastosuunnitelman on tavoite valmistua vuoden 2017 loppuun mennessä.

Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä viikoittain, ja postauksia kommentoimalla voit osallistua suunnitteluun heti työn käynnistymisestä lähtien. Blogin kautta voit myös olla yhteydessä HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoihin. Osallistu siis rohkeasti – ja vaikuta asuinalueesi joukkoliikenneyhteyksiin!


Miksi Tuusulan ja Keravan linjastoa suunnitellaan juuri nyt?


Tuusula on päättänyt liittyä Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymään vuoden 2018 alusta alkaen. Siksi nyt onkin tarpeellista suunnitella alueelle HSL:n suunnitteluperiaatteita noudattava joukkoliikenneverkosto. Tuusulassa on voimassa olevia liikennöintisopimuksia joista viimeiset päättyvät vuoden 2019 aikana. Jotta HSL:n suunnittelema liikenne saadaan Tuusulassa alkamaan vuoden 2019 aikana, tulee päätökset linjastosuunnitelmasta ja liikenteen kilpailutuksesta tehdä vuoden 2018 alussa.

Keravan joukkoliikennelinjasto on muuttunut hyvin vähän viimeisten vuosien aikana. Pääradan junaliikenteessä ja Keravan maankäytössä on kuitenkin tapahtunut tänä aikana muutoksia joita nykyinen linjasto ei palvele parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi Tuusulan HSL-jäsenyydellä on vaikutuksia Keravan alueen joukkoliikennetarjontaan. Myös Vantaan joukkoliikennelinjastossa on tapahtunut Kehäradan vaikutuksesta muutoksia, jotka heijastelevat myös Keravan seutulinjoihin. Keravalle tehtiin vuonna 2015 linjastosuunnitelma josta saatua tietoa hyödynnetään tässä työssä.

Miten työ etenee?










Suunnittelutyö on alkanut tarpeellisten lähtötietojen keräämisellä. Lähtötietoina käytetään esimerkiksi tietoa nykyisistä liikkumistottumuksista, joukkoliikenteen käytöstä, maankäytön kehityksestä, kuntien kouluverkko- ja oppilasaineistoa, asutus- ja työpaikkatietoja sekä asiakaspalautteita. Keravan osalta lähtötietona toimii myös vuonna 2015 laadittu edeltävä linjastosuunnitelma. Tuusulan osalta hyödynnetään aikaisempia joukkoliikenteen palvelutasoselvityksiä ja niistä saatuja palautteita. On myös pohdittu erillisen HSL:n liikkumiskyselyn teettämistä Tuusulassa tausta-aineiston keräämiseksi.

Lähtötietojen keräämisen ja tavoitteiden asettelun jälkeen siirrytään linjastoluonnoksen valmisteluun jonka on määrä valmistua marraskuun aikana. 

Asukasvuorovaikutusta tehdään koko suunnittelun ajan tämän blogin kautta. Rohkeasti siis mukaan keskusteluun!

39 kommenttia:

  1. Tuusulan Lahelasta lisää vuoroja Helsinkiin, myös viikonloppuisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa.

      Poista
  2. Toivottavaa olisi, että sujuvat ja tiiviit yhteydet Etelä-Tuusulasta (Hyrylä/Riihikallio) Helsingin keskustaan säilytettäisiin. Tällä hetkellä ne palvelevat työmatkaliikennettä hyvin. On ikävää jos liikennettä muutetaan siihen suuntaan, että sujuvuuden kannalta on järkevämpää siirtyä yksityisautoiluun. Toivon, että HSL ottaa tämän huomioon suunnittelussaan ja pyrkii sekä pitämään yhteydet tiiviinä, että mahdollisuuksien mukaan nopeuttamaan niitä. Ympäristön kannalta on kestämätöntä jos matka-ajat pitenevät tai ihmiset joutuvat jatkossa matkustamaan monen mutkan kautta keskustaan. Tällaiset muutokset nimittäin kannustavat valitettavasti ihmisiä vaihtamaan julkisen liikenteen oman auton käyttöön.

    Toivon myös että lippuhinnoittelussa otettaisiin huomioon se, että Etelä-Tuusulasta Helsinkiin matkustaminen maksaa tällä hetkellä vain 4€ seutulippua enemmän ja HSL:n lippujärjestelmään siirtymisen kautta matkustaminen uhkaa kallistua 48€ kallimmaaksi, mikä on tuntuva ero lippujen hintoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kauan kun Ruskeasannassa ei ole asemavarausta muutettu asemaksi niin Kehärataan tukeutuminen on huono ratkaisu, suorat bussit tarvitaan jatkossakin Hyrylä-Helsinki -välillä. Myös senkin jälkeen kun Ruskeasanta aukeaa joskus asemana, tarvitaan yhteys Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun varteen. Sopisiko tähän esimerkiksi runkolinja 600 Ruskeasanta-Helsinki Tuusulanväylää (ei välttämättä Rautatientorilla asti, koska junalla pääsee taas sinne)? Sujuva vaihto Ruskeasannassa Hyrylän suunnalta tulevien bussien matkustajille, painotus sanalle sujuva.

      Lippujen hinnoista: saako tällä 4e seutulippua kalliimmalla lipulla matkustaa myös HSL-liikenteessä, jos työpaikka ei sijaitsekaan ihan Hyrylä-Helsinki -bussireitin varrella?

      Poista
    2. Tuusulalipulla ei saa matkustaa HSL-liikenteessä. Itse olen ratkaissut asian niin, että kuljen loppumatkat kävellen, vaikka työpaikkani ei sijaitsekaan bussireitin varrella. Hinnat nousee kohtuuttomiksi tällä hetkellä jos Tuusulalipun lisäksi ostaisin vielä HSL-kortin.

      Poista
    3. Hei! Kiitos kommenteista! Otamme toiveen Etelä-Tuusulan sujuvista ja tiiviistä yhteyksistä huomioon suunnittelussa. Hinnoittelukysymyksiä ei käsitellä tässä linjaston suunnittelun yhteydessä. HSL hallitus vahvistaa lippujen hinnat vuosittain.

      Poista
  3. Millä perusteella aikataulukoosteessa numerolla 8 olevassa linjassa Helsinki - Mikonkorpi - Haarajoki - Mäntsälä ei tule kelpaamaan HSL:n liput? Tuusulassa on vain kaksi pysäkkiä, mutta kyseessä on toisaalta ainut joukkoliikenne Tuusulan kaistaleelle Keravan ja Järvenpään välissä, eikä (ymmärrettävästi) sinne tule jatkossakaan luultavasti olemaan muutakaan palvelua.

    VastaaPoista
  4. Nämä aikatauluthan ja reitithän pitää sitten tietysti suunnitella suomalaiseen tapaan niin, että laitetaan entiän linjoja niille päiville, kellonajoille ja väleille joilla kulkee enintään kaksi matkustajaa. Muutenkin tämä pitäisi ajatella, KANSANENEMMISTÖN ajattelutavalla, sen mukaan miten VÄHEMMISTÖ liikkuu, ei niinkään miten VALTAOSA liikkuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi. Joukkoliikenne suunnitellaan lähtökohtaisesti joukoille, jolloin on luonnollista että ratkaisut tehdään asiakkaiden valtaosan ehdoilla. Vuoropuhelu onkin tärkeää näiden tarpeiden selvittämiseksi.

      Poista
  5. Kun Tuusula liittyy HSL:n alueeseen, niin toivon sujuvaa kulkuyhteyttä Keravalta Tuusulan uimahallille. Ja myöskin sitä että Keravalta pääsee uuden linjastosuunitelman alkaessa vieläkin Jumboon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Tuusulan uimahalli sijaitsee Hyrylän linja-autoaseman vieressä, joten on todennäköistä että tänne syntyy sujuvat yhteydet Keravan suunnasta. Otamme myös toiveen Jumbon yhteyksistä huomioon.

      Poista
  6. HSL:n soisi isona toimijana voivan vaikuttaa pääradan liikennepaikkoihin siten, että poistettuja seisakkeita palautetaan käyttöön. Kytömaa+Ristinummi oikoradan ja pääradan risteämisalueen läheisyyteen, Purola, Nuppulinna, Huikko, Takoja ja Palopuro pohjoisemmaksi, sillä näiltä alueilta matkaa paljon väkeä nyt ja tulevaisuudessa autoilla pääkaupunkiseudulle töihin. Nykyiset liityntäasemat pursuavat autoja (Järvenpää, Kerava ja Tikkurila) eikä missään niissä ole juurikaan lisäautopaikoille tilaa eikä yksikään näistä halua rakentaa liityntäpysäköintiä palvelevia pysäköintitaloja. Pitkiä reittejä sompailevat liityntäbussit eivät ole kovinkaan tehokkaita, sillä jos omalla autolla on kolmessa vartissa työpaikalla ja samassa ajassa on vasta päässyt nousemaan liityntäbussista junaan, on selvää, että omaa, rajallista aikaansa arvostava pendelöijä valitsee oman auton. Pienten seisakkeiden poistaminen on ruuhkauttanut liityntäparkit ja pääkaupunkiseudulle johtavat väylät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Seisakkeiden mahdollisia käyttöönottoja ei edistetä tässä linjastosuunnitelmassa, mutta aihe tulee varmasti olemaan esillä meidän strategisen tason suunnitelmissa.

      Poista
  7. Toivottavaa olisi saada aikataulut Hyrylä-Kerava välillä toimimaan niin, että toisenasteen opiskelijat kerkeisivät säälliseen aikaan ( klo 8.00:ksi) kouluun. Nyt joutuu odottamaan ulkona 45 min. tai myöhästyy koulusta puoli tuntia. Sehän ei käy päinsä. Ja tuo Lahelan alueen bussien liikkuvuus on myös ala-arvoista nykyään. Sieltä ei pääse esim. Hyrylään enää ilta 18 jälkeen, eikä myöskään sinne. Puhumattakaan viikonlopuista. Siellä asuu paljon lapsiperheitä, joiden isompien lapsien on vaikea liikkua harrastuksiin yksin ilman bussivuoroja iltaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa.

      Poista
  8. Toivon toimivia yhteyksiä Lahelan, Helsingin ja Hyrylän välille myös keskipäivisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Tällä hetkellähän niitä ei ole ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Otamme Lahelan yhteyksien parantamisen osaksi suunnittelun tavoitteita.

      Poista
  9. Kuljen päivittäin Lahelasta Espooseen. Kulku onnistuisi toiseen suuntaan auttavasti, mutta koska töissä on tehtävä täysi työpäivä, ei paluu onnistu enää julkisilla. Liput ja aikataulujen tiheys pitäisi suunnitella niin, että myös paluu onnistuisi. Autolla menee päivästä riippuen 35-45 min klo 8-9 välillä. Jotta julkinen olisi kilpailukykyinen vaihtoehto, pitäisi matkan taittua tunnissa odotuksineen. Odotan mielenkiinnolla, mutta pelkään jo että muutos jää liian vaatimattomaksi, että julkinen tulisi oikeasti houkuttelevaksi ja autoa tarvittaneen jatkossakin mm. harrastuksiin kulkuihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Otamme Lahelan yhteyksien parantamisen osaksi suunnittelun tavoitteita.

      Poista
  10. Ehdotan reittiä Hyrylästä Tikkurilaan. Minulla on tälle useita perusteluita.
    1. Tikkurilassa pysähtyvät kaikki kaukojunat.
    2. Nopeimmat junayhteydet Helsinkiin pysähtyvät Tikkurilassa. Eli junat, jotka pysähtyvät Tikkurilan lisäksi vain Pasilassa ennen Helsinkiä.
    Toisinpäin ajateltuna myös pohjoisesta tulevat pääsisivät helposti Tuusulaan sukuloimaan. Toki Tikkurilasta pääsee näppärästi kehärataa pitkin myös mm. lentokentälle.

    Ei toki pidä unohtaa, että Tikkurila on merkittävä keskus Vantaalla ja esimerkiksi Heureka tulisi helposti saavutettavaksi bussiyhteydellä Hyrylästä Tikkurilaan. Tikkurilasta on myös kattavat bussiyhteydet useaan suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Tässä oli useita hyviä huomoita. Tikkurilan rooli tulevassa linjastossa on mielenkiintoinen kysymys. Tätä asiaa tullaankin tarkastelemaan linjaston suunnittelussa.

      Poista
    2. Tikkurila on ehdottoman tärkeä yhteys. Siellä on parhaat vaihtoyhteydet juniin ja busseihin ja myös Dixin palvelut tarjolla, lämmin vaihtoalue (verrattuna esim. Leinelään ja Aviapolikseen, joissa ei ole palveluita ja jotka ovat karuja ja kylmiä vaihtaa) Tikkurilassa on koulut, kulttuuria, urheilupaikkoja jne. Kaikki Vantaan työpaikka-alueet olisivat yhden vaihdon päässä. Myös Tuusulan alati kasvava matkailuelinkeino tarvitsee yhteydet muualle Suomeen, Venäjälle, koko pääkaupunkiseudulle. Tikkurilasta olisi helppo opastaa Tuusulan linjalle. Tuusulasta ei ole ollut yhteyttä Tikkurilaan, joten sitä ei ole osattu ajatellakaan nykyisen linjaston aikana.

      Poista
  11. Pohjois-Tuusulaa ei saa unohtaa! Kellokoskelta tarvitaan sujuvat yhteydet asemille Jokelaan, Haarajoelle ja Järvenpäähän.Toistaiseksi Hyvinkäällä on aluesairaala, jonne pitää myös päästä kulkemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Otamme Kellokosken yhteyksien parantamisen osaksi suunnittelun tavoitteita. Realistisesti Kellokoskelta voidaan järjestää hyvä liityntäyhteys yhdelle näistä asemista. Tämä ratkaistaan suunnittelun edetessä.

      Poista
  12. Huomio! Kyselyyn ei pysty vastaamaan tabletilla tai puhelimella. Karttapohja ei toimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sanna! Viittaat varmaan Tuusulan liikkumiskyselyyn? Kyselyä oli testattu ennen sen julkaisua useilla eri laitteilla ja sen toimivuudessa ei havaittu ongelmia. Selvitämme asiaa.

      Mobiiliversion käyttöliittymässä kartan saamiseksi esiin täytyy ensin painaa esim. Koti-painiketta jonka jälkeen sijainnin voi määrittää kartalla.

      Poista
  13. Hei, eikö tällä erää Vallinojalle päättyviä HSL-linjoja kannattaisi jatkaa Hyrylän kautta Keravalle ja sieltä taas takaisin? Myös Korson saisi näin mukaan liityntäliikenteeseen Hyrylän suunnasta kulkeville. Nythän korsoon ajaa vain 974, ja sen liikennöintiajat eivät käyttäjämääristä päätellen palvele Tuusulan puolella ketään.

    Tikkurila liityntäliikenteen keskusasemana tuntuu minusta utopistiselta vaihtoehdolta ottaen huomioon, kuinka tukkoisesti liikenne ruuhka-aikoina Valkoisenlähteentiellä vetää. Saanen myös pelätä, että HSL-linjana mahdollisen syöttöliikenteen reitillä Hyrylä-Tikkurila tulisi palvella myös vanhan Tuusulantien varren haja-asutusta, jolloin bussista tulisi todellinen maitoauto ja matka-ajasta mahdoton. Ehkä tämäkin yhtenä vaihtoehtona ruuhka-aikojen ulkopuolella on siedettävä mahdollisuus, mutta se ei mitenkään korvaa suoria busseja Hyrylästä Helsinkiin. Leinelä lienee ennen Ruskeasannan rakentamista varteenotettavin vaihtoehto Keravan lisäksi. Toki toivon, että aamuisin ja iltapäivisin myös suorat bussiyhteydet säilyvät Helsinkiin.

    Toivoisin myös, että Hyrylä-Helsinki -liikenne vastaisuudessa ajettaisiin Rautatieasemalle eikä Kamppiin. Kamppi-Hattulantie -väli vie pahimpina ruuhka-aikoina 40 minuuttia. Toki HSL-lippu mahdollistaa nykyistä sujuvamman vaihdon Sörnäisten kautta kulkeviin busseihin Mäkelänkadulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Liityntäyhteys Tikkurilan asemalle voi tosiaan olla hieman hidas, mutta jos linja ajaisi Leinelän aseman kautta ennen Tikkurilaan tuloa, olisi vaihto hieman sujuvampi. Rautatieasema on HSL:n nykyisten Tuusulanväylän linjojen päätepisteenä. Suunnittelussa tullaan tarkastelemaan onko tästä käytännöstä tarpeen poiketa.

      Poista
    2. Käyn töissä Lahelasta Tikkurilaan ja välillä Helsingin keskustan suuntaan. En ole koskaan kokenut Valkoisenlähteentietä ruuhkaisena, mutta Tikkurilaan Lahelasta menevä linja, joka ajaisi Leinelän kautta, olisi varmasti hyvä - Leinelässä voisi hypätä pois, jos aikoo lähteen, ja Tikkurilassa voisi vaihtaa, jos menee muihin ilmansuuntiin. Tämä palvelisi varmasti myös vantaalaisia, jotka asuvat ko. asemien lähellä. Olen testannut itse matka-ajan bussilla Lahela-Hki ja vaihdon Leinelässä kehäradan junaan. Juna voitti nopeudessa, vaikka vaihtoon kuluu muutamia minuutteja.(ja junassa on miellyttävämpi matkustaa ja työnteko matkan aikana läppärillä onnistuu paljon paremmin) Tikkurilasta pääsisi vielä vaihtamaan nopeisiin juniin, kun kehäradan I ja P-junat pysähtyvät joka asemalla.

      Poista
  14. Toivoisin, että Lahelasta pääsisi liikkumaan kaikkina viikonpäivinä julkisilla Helsingin keskustaan, lentoasemalle, Jumboon ja Tikkurilaan. Tällä hetkellä julkisen liikenteen käyttö ei palvele asukkaita riittävästi, sillä vain yksi bussi kulkee Helsinkiin pelkästään arkipäivisin aamulla ja iltapäivällä. "Illan vika bussi" menee Lahelasta klo 17:00 ja viikonloppuisin voi kulkea vain jalkaisin tai pyörällä. Tästä syystä lähes kaikissa Lahelan talouksissa onkin pääsääntöisesti kaksi autoa. Olisi hienoa, jos julkinen liikenne olisi oikeasti varteenotettava keino liikkumiseen. Näin autoilun määrää saataisiin vähennettyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi koskien Lahelan yhteyksiä! Otetaan tämä huomioon linjaston suunnittelussa.

      Poista
  15. Liityntä linjat kehäradalle ovat järkevä vaihtoehto. Tällöin tulee kuitenkin tarjota yhteyksiä riittävän usein. Nykyinen tunnin 962 vuorovälillään ei palvele muussa kuin satunnaisessa matkustamisessa. Lisäksi on tärkeää, että isojen asutus alueiden, kuten Lahelan ja Paijalan liikenne Hyrylän ja liityntäpaikoille olisi runsasta. Tällä hetkellä muualla kuin Tuusulantien varressa ja Jokelassa asuvilla on ainoastaan mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä pää kulkuvälineenä, muualla tarvitaan auto. Ehdottaisin, että linjan 962 pohjalta rakennetaan runkolinja Jumbo-Aviapolis-Riihikallio-Hyrylä-Mattila-Kerava, tämä linja palvelisi Moottoritien varressa asuvia, sekä Kirkonkylän ja Keravan Mattilan asukkaita. Vuoroväli olisi 30 minuuttia joka päivä 6-22 ja 22-00/01 1 tunti Tämä lisäksi Lahelaa ja Vaunukangasta ja Koskenmäkeä voitaisiin palvella vaikka linjan 962 muunnelmalla, jonka reitti voisi olla vaikkapa Jumbo-Aviapolis-Ruotsinkylä-Lahela-Hyrylä-Kerava. Linja ajettaisiin Lahelantieltä, Nahkelantielle, josta Koskenmäentietä pitkin linja-autoaseman kautta Kulloontietä pitkin Keravalla, tulevaisuudessa, kun Rykmentinpuistoon valmistuu asuinalue 5000-10000 ihmiselle voitaisiin linja ajaa Rykmentinpuiston läpi Keravalle. Vuoroväli olisi joko 30-60 min käyttöasteesta riippuen joka päivä 6/7-21/22 ja 22-00/01 sitten tunnin välillä. Näin Lahelastakin pääsisi ilman autoa liikkeelle. Myöskään muita hiljaisempia yhteyksiä, kuten 63 Hyrylä-Paijala-Vanhakylä-Järvenpää ei tulisi unohtaa. Järvenpäässä ajaa jo nyt noin tunnin välillä 7-19 arkisin ja 9-17 viikonloppuisin linja 21 Vanhaankylään. Nämä linjat 63 ja 21 voitaisiin yhdistää tällöin samalla linjalla voitaisiin palvella Paijalan, Nummenharjun, Lassilan ja Vanhankylän asukkaita. Vaikutus alueella asuu n. 3000-5000 ihmistä. Vuoroja voisi tarjota niin, että asioilla, töissä ja harrastuksissa käynti olisi hyvin mahdollista, esim 7-19/20 arkisin ja viikonloput 8/9-18/19/20 asti tunnin vuorovälil. Jo valmiiksi liikennöitävien. Samalla mallilla voitaisiin toteuttaa liikennettä Kellokoskelta Järvenpäähän jatkamalla yhteistyössä Järvenpään kanssa jo olemassa olevia linjoja kunta rajojen yli. Matkustan itse satunnaisia matkoja siellä täällä ympäri Tuusulaa liikkumis tarpeitten mukaan ja olen huomannut, että se on hyvin vaikeaa. Etenkin Tuusulanjärven Länsi puoli ja Lahela ovat huonosti liikennöityjä alueita ja mahdottomia päästä joustavasti julkisilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kattavasta kommentistasi! Tässä tulikin monia asioita esille joita on syytä selvitellä jatkosuunnittelussa.

      Poista
  16. Itse arvostaisin jos olisi kattavat bussiyhteydet hyrylästä seuraaviin paikkoihin: Keravalle hyvällä vuorovälillä, Tikkurilaan, Hiekkaharjulle tai Leinelään ja jollekin länsi-vantaan asemalle, josta pääsee hyvin kehäradalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Benjamin! Kiitos kommentistasi. Yhteydet Keravalle ja Tikkurilaan ovatkin korostuneet liikkumiskyselyn tuloksissa huomattavasti. Katsotaan mitä näille toiveille voisi tehdä linjaston osalta.

      Poista
  17. Keravan asemalle lisää ilmaisia parkkipaikkoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ilkka, ja kiitos kommentistasi. Tässä työssä keskitytään bussilinjaston suunnitteluun, mutta välitämme viestisi Keravan kaupungin edustajalle, joka on mukana suunnittelussa.

      Poista
  18. tuusulan ja järvenpään yhteisen linjan 65 aikataulussa on selvä bugi. kellokosken ya ja lukion koululaiset eivät pääse klo 16 Linjamäen suuntaa. Kuitenkin auto lähtee Linjamäestä klo 16.40 järvenpäähän. Miksei lähde kellokoskelta esim klo 16.15

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jukka. Valitettavasti emme osaa vastata tähän kysymykseen suoraan. Linjan aikataulu on tällä hetkellä Tuusulan kunnan suunnittelema, mutta vuoden alusta alkaen sekin siirtyy HSL:n vastuulle.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.